Erhvervsliv

En hjælpende hånd til den lokale natur

Publiceret 08-05-2025

Et nyt samarbejde mellem Nationalpark Thy og områdets erhvervsliv styrker arbejdet for at sikre truede arter og lokal biodiversitet.

I en ny ordning kan virksomheder bliver erhvervspartnere i Nationalpark Thy.
Partnerne støtter arbejdet for mere vild og sammenhængende natur i området. Samtidig får virksomhederne konkrete redskaber til at leve op til de stigende krav om dokumentation af grønne indsatser og øget fokus på biodiversitet. De bliver i samarbejdet sikret adgang til data, der kan give en grønnere profil, og de er med deres donationer med til at sikre og styrke biodiversiteten lokalt.

- Vi kan fx bidrage med data om biodiversitet, der kan indgå i deres årsrapporter og ESG-rapportering. Eller det kan være tekst og billedmateriale, så de let kan formidle deres bidrag, forklarer Hanne Hornstrup, der er miljøøkonom i Nationalpark Thy og projektleder for biodiversitetspartnerskabet.

ESG står for Environment, Social og Governance.

Det dækker over hhv. miljø og klima, sociale forhold samt virksomhedsadfærd.

Environment: Miljø- og klimamæssige forhold, fx CO2-udledninger, klimaændringer og -tilpasning, forurening, vand- og havressourcer, biodiversitet, økosystemer, og cirkulær økonomi.

Social: Sociale forhold, fx arbejdsforhold for din egen arbejdsstyrke og arbejdstagere i din værdikæde, berørte samfund, forbrugere og slutbrugere.

Governance: Forhold inden for virksomhedsadfærd, fx, virksomhedskultur, beskyttelse af whistleblowere, antikorruption eller politisk engagement.

 

For mange mindre virksomheder er ESG en mulighed for at:

  • Styrke deres bæredygtigheds-profil
  • Imødekomme krav fra kunder og samarbejdspartnere
  • Skabe værdi i både drift og omdømme
  • Skille sig positivt ud på markedet

Et partnerskab med Nationalpark Thy kan dokumentere bæredygtighedsarbejde.

Til gavn for alle

Tiltaget er udviklet i samarbejde med Thy Erhvervsforum. Målet er at rejse penge til naturgenopretning og at give lokale virksomheder en konkret indsats, der kan bruges i deres branding og markedsføring. De bliver nemlig i stigende grad mødt af krav og forventninger fra omverdenen om at arbejde med bæredygtige indsatser.

Carsten Emil Feldtmann fra Thy Erhvervsforum har været med i arbejdet om den nye ordning.

- Kravene kommer fra både erhvervskunder, offentlige kunder og investorer. Selvom det kun er store virksomheder, der bliver direkte omfattet af lovkrav om bæredygtigheds-rapportering, så kan arbejdet med ESG være relevant for de fleste danske virksomheder, og vi oplever, at mange gerne vil i gang, fortæller Carsten Emil Feldtmann, der er erhvervskonsulent og arbejder med bæredygtighed og organisationsudvikling hos Thy Erhvervsforum.

 

Giver noget tilbage

Feriepartner Thy og Vorupør Camping er blandt de første, der har taget ordningen til sig. Her fortæller salgschef og partner begge steder, Jonas Holm, at de glæder sig over muligheden for en mere formel tilknytning til nationalparken, som kan bruges i deres branding.

- Vi er i forvejen miljøcertificeret som GTO-virksomhed (Green Tourism Organization), og derfor kigger vi hele tiden ind i, hvordan vi kan styrke den profil. Samtidig er naturen i Thy noget af det vigtigste for vores forretninger, og kan vi på denne måde være med til at give noget tilbage til den, så er det her er en helt oplagt vej at gå for os, forklarer han.

De penge, som virksomhederne donerer via samarbejdet, går til lokale naturprojekter, og hvert år inviterer nationalparken sine partnere ud for at opleve, hvad pengene er gået til.

Mens Feriepartner Thy er partner med et fast beløb, så vil Vorupør Camping involvere sine gæster mere direkte: Donationen kommer gennem kundernes lyst og vilje til at bidrage. Når de booker en hytte eller en plads, vil de fremover møde spørgsmålet, om de har lyst til at donere til naturgenopretning i Nationalpark Thy. Tanken er, at campingpladsen så smider et beløb efter hver kundedonation og på den måde vokser puljen.

- Det bliver meget interessant at se, hvad det kan flytte og om vi på denne måde kan være med til at sprede et budskab og engagere andre i også at passe på vores natur, siger Jonas Holm.

Mere end et logo

Ud over SoMe-materiale, data til rapportering og adgang til at bruge nationalparkens logo inviteres partnerne en gang om året til et årligt arrangement, hvor de kan opleve og se konkrete naturprojekter, som pengene er gået til.

- At få erhvervspartnerne ud og se og føle naturen og mærke, hvilken forskel de er med til at skabe betyder også enormt meget for os og især for naturen, siger Hanne Hornstrup.

Du kan læse mere om erhvervspartnerskabet hos Nationalpark Thy 

Erhverv og Beskæftigelse

Kontakt
Skolegade 22C
7700 Thisted

Tilmeld dig nyhedsbrev

Felter med (*) skal udfyldes