Rengøring scorer lavest
Mens højdespringerne på tilfredsheden med hjemmeplejen som nævnt er trygheden ved medarbejderne, kontinuiteten hos dem og hensynet til ønsker og vaner, så er rengøringen den type af hjælp, der scorer lavest. Her svarer 14 procent af borgerne at de er ”utilfredse” eller ”meget utilfredse” med service.
- I en hverdag, hvor geografi, opgavernes kompleksitet, sygdom og lignende udfordrer kontinuiteten i opgaveløsningen, bliver vi nødt til at have en benhård prioritering. Det kan betyde, at en borger, som skal have rengøring, får hjælp af en afløser, de ikke kender, fordi det bliver prioriteret at sende den faste medarbejder ud til borgeren, der er ramt af demens og skal have hjælp til personlig pleje. I den bedste af alle verdener stod vi ikke i dette valg, men det kan være det, som viser sig som utilfredshed hos den borger, der oplevede en forandring fra det vante, siger Nina Odde.
Her kan vi sætte ind
Noget af det, som undersøgelsen kan bruges til, er bl.a. at få fokus på områder, hvor kommunen kan arbejde med tilfredsheden. I Thisted Kommune fremhæver lederen af hjemmeplejen, at hun gerne ser sin afdeling score endnu højere på kontinuiteten i kommende undersøgelser.
I dag ligger tilfredsheden i forhold til om brugerne synes, at det er de samme medarbejdere, der kommer hos dem på 72 procent. Og selvom det ikke er en lav score, så er der forventninger til, at den kan hæves, og Nina Odde ser også frem til, at der bliver oprettet et borgerpanel/brugerråd med det formål at komme med input, som kan bruges til at forbedre indsatsen.
- Vi vil meget gerne øge tilfredsheden med vores rengøring. Vi arbejder på at nedbringe sygefraværet, som er den enkeltstående faktor, der påvirker kontinuiteten mest. Derudover er vi i gang med at undersøge nye, digitale muligheder for at understøtte vores planlæggere i at sikre, at opgaverne leveres med højest mulige kontinuitet, siger hun.
Dataindsamlingen sluttede på landsplan med en samlet svarprocent på gennemsnitlig 43 procent. I Thisted var svarprocenten 42.
Der vil fremover blive gennemført brugertilfredsundersøgelser på hjemmehjælps-området og på plejehjem skiftevis hvert andet år.