Frit Ældreliv

Borgerne er glade for hjemmeplejen

Publiceret 05-12-2025

Der er høj tilfredshed blandt borgerne i Thy med den hjemmepleje, som de modtager. I to nyere, landsdækkende undersøgelser ligger Thisted Kommune i top-10.

Det er både Ældreministeriet og fagbladet NB-Ældre der har undersøgt og analyseret tilfredsheden med hjemmehjælpen i Danmark.

85 procent af borgerne i Thisted Kommune er enten ”tilfredse” eller ”meget tilfredse” med den hjælp og pleje de får af personalet i hjemmeplejen. En hjemmepleje, som i gennemsnit hver dag kommer hos godt 800 borgere i Thy.

- Vi er naturligvis glade for, at den hjælp vi yder, bliver vel modtaget i den anden ende. Og selvom jeg ikke er overrasket over, at der er en høj tilfredshed blandt brugerne, så bliver jeg da alligevel stolt over, at vi lykkes så godt. Det er jo det, vi arbejder for hver eneste dag.

Sådan lyder det fra leder af hjemmeplejen i Thisted Kommune, Nina Odde, efter offentliggørelsen af den første, landsdækkende brugerundersøgelse på hjemmehjælpsområdet herhjemme som Ældreministeriet har lavet. I den kan man læse at tilfredsheden med hjemmehjælpen i Thisted Kommune er den 10. højeste i hele landet.

Samtidig har fagmediet NB-Ældre lavet en faglig kortlægning af ældreområdet i Danmark, og her lander Thisted Kommune på en 7. plads blandt de 98 kommuner.

Sort på hvidt kan lederen dermed nu se, hvad borgerne oplever, der fungerer, men også, hvor der kan være plads til forandringer og indsatser, som kan gøre hjemmeplejen i Thy endnu bedre.

Omfattende undersøgelse

Omkring 123.000 hjemmehjælpsmodtagere i hele landet er i Ældreministeriets undersøgelse blevet spurgt, om de ville være med. Det har ca. 53.000 valgt at være. Det gør rapporten til det hidtil mest omfattende billede af de ældres tilfredshed. Den dykker blandt andet ned i, om de ældre har indflydelse på hjælpen, hvordan de oplever kontinuiteten i hjælpen og om de oplever, at deres pårørende bliver inddraget?

Svarene er vurderet på en skala fra 1-5, hvor 1 er meget utilfreds og 5 er meget tilfreds. Den gennemsnitlige tilfredshed på landsplan er 4.0 og Thisted Kommune placerer sig lige over landsgennemsnittet med en samlet tilfredshed på 4,1.

Personlig pleje scorer højt

Blandt de områder, hvor hjemmeplejen i Thy scorer særligt højt, er tryghed ved medarbejderne. Den udtrykker 96% at de er tilfredse med. Et andet parameter er, om medarbejderne kommer som aftalt og overholder tidspunkterne. På det punkt er 94% tilfredse. Derudover er scoren også høj, når det kommer til oplevelsen af, at der bliver taget hensyn til vaner og ønsker. Her udtrykker 89% tilfredshed:

- Det tror jeg blandt andet skyldes, at vi har et stærkt fokus på netop de nære og daglige opgaver, som har stor betydning for borgernes livskvalitet. Hjælp til personlig pleje og måltider er ofte det, der skaber struktur og tryghed i hverdagen, og det er her, relationen mellem borger og medarbejder virkelig kommer til udtryk. Vi arbejder også målrettet med at sikre kontinuitet, så borgerne møder kendte ansigter, og vi prioriterer tid til at udføre opgaverne med ro og respekt. Det gør en forskel – både for oplevelsen af hjælpen og for den tillid, der opbygges over tid. Samtidig har vi dygtige medarbejdere, der er gode til at se det hele menneske og tilpasse hjælpen til den enkeltes behov. Det tror jeg i den grad er det vi kan se afspejle sig i den høje tilfredshed, siger Nina Odde.

Rengøring scorer lavest

Mens højdespringerne på tilfredsheden med hjemmeplejen som nævnt er trygheden ved medarbejderne, kontinuiteten hos dem og hensynet til ønsker og vaner, så er rengøringen den type af hjælp, der scorer lavest. Her svarer 14 procent af borgerne at de er ”utilfredse” eller ”meget utilfredse” med service.

- I en hverdag, hvor geografi, opgavernes kompleksitet, sygdom og lignende udfordrer kontinuiteten i opgaveløsningen, bliver vi nødt til at have en benhård prioritering. Det kan betyde, at en borger, som skal have rengøring, får hjælp af en afløser, de ikke kender, fordi det bliver prioriteret at sende den faste medarbejder ud til borgeren, der er ramt af demens og skal have hjælp til personlig pleje. I den bedste af alle verdener stod vi ikke i dette valg, men det kan være det, som viser sig som utilfredshed hos den borger, der oplevede en forandring fra det vante, siger Nina Odde.

Her kan vi sætte ind

Noget af det, som undersøgelsen kan bruges til, er bl.a. at få fokus på områder, hvor kommunen kan arbejde med tilfredsheden. I Thisted Kommune fremhæver lederen af hjemmeplejen, at hun gerne ser sin afdeling score endnu højere på kontinuiteten i kommende undersøgelser.

I dag ligger tilfredsheden i forhold til om brugerne synes, at det er de samme medarbejdere, der kommer hos dem på 72 procent. Og selvom det ikke er en lav score, så er der forventninger til, at den kan hæves, og Nina Odde ser også frem til, at der bliver oprettet et borgerpanel/brugerråd med det formål at komme med input, som kan bruges til at forbedre indsatsen.

- Vi vil meget gerne øge tilfredsheden med vores rengøring. Vi arbejder på at nedbringe sygefraværet, som er den enkeltstående faktor, der påvirker kontinuiteten mest. Derudover er vi i gang med at undersøge nye, digitale muligheder for at understøtte vores planlæggere i at sikre, at opgaverne leveres med højest mulige kontinuitet, siger hun.

Dataindsamlingen sluttede på landsplan med en samlet svarprocent på gennemsnitlig 43 procent. I Thisted var svarprocenten 42.

Der vil fremover blive gennemført brugertilfredsundersøgelser på hjemmehjælps-området og på plejehjem skiftevis hvert andet år.

Kontaktinfo

Ældre og træning
Asylgade 30
7700 Thisted

Tilmeld dig nyhedsbrev

Felter med (*) skal udfyldes

Ældreministeriets undersøgelse

Spørgeskemaerne er sendt til borgere fra 67+, der er visiteret til hjemmehjælp.

Data er indsamlet fra november 2024 til februar 2025.

I alt 123.000 ældre blev spurgt. Cirka 53.000 indsendte deres svar.

Thisted Kommune får en placering som nummer 10 blandt 98 kommuner. 

NB-Ældres undersøgelse

Kommunerne er bedømt på 18 forskellige, faglige parametre.

De 18 parametre er valgt ud fra, at de hver især er udtryk for eller betingelse for kvaliteten af ældreplejen i bred forstand.
Det er fx faglighed, kontinuitet blandt medarbejdere, service, helbred og boliger.

Analysen er lavet i samarbejde med 12 eksperter fra ældreområdet.

Thisted Kommune kommer ind på en 7. plads blandt landets 98 kommuner.