De svære sociale sammenhænge
I ”Cafe-gruppen” træner de sociale færdigheder og spilleregler i små grupper. De arbejder bl.a. med, hvordan man får gang i en samtale, lytter og anerkender andres meninger, og bliver bevidste om, hvordan de selv bliver opfattet af andre. Alt sammen noget der er vigtigt, for at indgå i sociale sammenhænge og fællesskaber, som gruppen ofte trækker sig fra eller helt fravælger, netop fordi er det som er svært for dem.
- Jeg har det fx svært, når andre stiller krav til mig, fordi jeg bliver usikker og har svært ved at gennemskue, hvad der præcis forventes af mig, og så er det nemmere at lade være med at være med, fortæller Mads Emil Hansen fra Thisted.
Han er i gang med en uddannelse til bygningskonstruktør, men med en ADD- og en Asperger diagnose i rygsækken, har han oplevet at blive ekstra udfordret på sit studie.
Arbejder med forskellige metoder
”Cafe-gruppen” er en af flere forskellige metoder, der arbejdes med i tilbuddet. Udover forløbet der handler om at træne sociale færdigheder, er der et værkstedsforløb, en køkkengruppe, et forløb der fokuserer på selvforståelse, sensorisk profil og autismeprofil.
- Tilbuddet bygger på principperne om inddragelse, medbestemmelse og anerkendende kommunikation. Vi arbejder med at skabe forudsigelighed, tilpasning, og psykologisk tryghed. Målene er individuelle og udarbejdes i samarbejde med borgeren, siger Christina Madsen, der er tilbudsleder for Socialpædagogiske Dagtilbud i Thisted Kommune.
Borgerne bliver visiteret til en plads på et forløb, og det er den enkeltes styrker og potentialer, der danner fundament for deres personlige udvikling.
- Deltagelse i tilbuddet forudsætter motivation for personlig udvikling i et gruppeforløb. Tilbuddet og de enkelte forløb tilpasses og justeres løbende, med afsæt i brugernes behov og de fagligheder, der arbejdes med undervejs. Det vi arbejder for, er jo, at den enkelte kan opnå optimal trivsel, relevante færdigheder og aktiv deltagelse i fællesskabet, siger tilbudslederen.