Tre handleråd for alle
Hun minder om de tre handleråd, vi alle kan huske på, når vi møder en passager med demens. Oftest skal der nemlig ikke så meget til. Rådene lyder:
· Tag kontakt – Smil og vær imødekommende
· Tal tydeligt – Stil et spørgsmål ad gangen
· Vær Tålmodig – Sæt tempoet ned og hjælp gerne på vej
Rigtig mange af landets transportselskaber bakker op og bruger deres platforme til at sætte fokus på demens og demenssymbolet overfor både ansatte og kunder. Også i Thy bakker vi op om tiltaget og opfordrer til opmærksomhed på netop det lille symbol, som signalerer at her er en borger, der kan have brug for en håndsrækning.
- Jo større opmærksomhed vi får om demenssymbolet, jo tydeligere vil det blive for alle i samfundet, at her møder de et menneske som kan have behov for en håndsrækning og på den måde kan vi alle være arbejde for at alle kan leve et liv, hvor de – på trods af demens – har mulighed for at indgå i samfundet på lige fod med andre, siger demenskoordinator Gitte Sand Dahlgaard fra Thisted Kommune.
Hun er en af flere demenskoordinatorer, som gerne kommer ud og fortæller om demens; mødet og samværet med mennesker med demens etc.
Du kan læse mere om, hvordan du kan få hjælp eller hjælpe andre på Demensvenligt Thy's hjemmeside.
Og du kan læse mere om Demensugen her