Dette høringssvar er udarbejdet af medarbejdersiden i Bedsted Skoles MED-udvalg - i samarbejde med skolens samlede personalegruppe - som respons på de foreslåede ændringer i skolens struktur og fremtid.
Vi vil gerne udtrykke vores dybe bekymring for de konsekvenser, en eventuel lukning af Bedsted Skole vil have for både børn, forældre og medarbejdere. Vi ønsker derfor at fremhæve de styrker og kvaliteter, der kendetegner Bedsted Skole, og som vi mener bør indgå i beslutningsgrundlaget vedrørende bevarelsen eller lukningen af Bedsted Skole.
Vi er én skole
På Bedsted Skole er der et tæt og værdifuldt samarbejde mellem almen- og specialklasserne, som skaber en unik og inkluderende skolekultur. Vi ser ikke afdelingerne som adskilte – tværtimod arbejder vi på kryds og tværs med stor respekt for hinandens faglighed og elevernes individuelle behov. For os som medarbejdere, er de 105 børn, der hver dag møder ind på Bedsted Skole, ligeværdige elever på skolen.
Vores styrke som ansatte på Bedsted Skole er bl.a. at vi fungerer som én helhedsskole med én samlet personalegruppe, hvor samarbejde og fællesskab er i højsædet. Vi deler viden, erfaringer og ressourcer på tværs af faggrupper og funktioner, hvilket skaber et stærkt fagligt og kollegialt fællesskab.
Trivsel, tryghed og nærvær i den lille folkeskole
På Bedsted Skole har vi et særligt fokus på at skabe trygge og overskuelige rammer for alle elever – især dem, der trives bedst i mindre fællesskaber. Den lille folkeskole giver mulighed for at se og møde det enkelte barn, både fagligt og socialt.
Alle kender alle, for vores størrelse gør det muligt, at både elever og voksne kender hinanden på tværs af klasser og årgange. Det skaber en følelse af fællesskab og tryghed, som er afgørende for mange børns trivsel og læring.
Små klasser giver stor opmærksomhed, for i de små klasser er der bedre mulighed for differentieret undervisning og tæt voksenkontakt. Det betyder, at vi hurtigt kan opdage og handle på faglige eller sociale udfordringer. Antal minutter pr. barn, man som voksen har, er afgørende i den sammenhæng.
Skolens fysiske rammer er overskuelige og rolige, hvilket er en fordel for børn, der har brug for struktur og forudsigelighed i hverdagen. Vi tilpasser aktiviteter og undervisning, så alle børn kan deltage på deres egne præmisser.
Vi har erfaring med at rumme børn med forskellige behov – også dem, der evt. befinder sig i gråzonen mellem almen og special. Den lille skole giver os mulighed for at tilpasse os og skabe inkluderende fællesskaber, hvor alle føler sig set og værdsat.
Specialklasseeleverne deltager i skolens fælles aktiviteter i det omfang, de kan rumme det. Det gælder morgensang, temadage, arrangementer og sociale begivenheder. Rammerne er små og overskuelige, hvilket gør det muligt for børnene at indgå i fællesskabet på en tryg og meningsfuld måde. Sidste år arrangerede Golfstrømmens elever en fælles motionsdag for hele skolen. Vi gentager succesen igen i år og glæder os til en dag sammen.
Personalet fra skolens 4 afdelinger - Almen, SFO, Bedstedklassen og Golfstrømmen - sparrer og samarbejder dagligt. Vi lærer af hinanden og bringer den viden med ind i vores pædagogiske praksis. Det skaber en fagligt og socialt bæredygtig skole, hvor alle børn – uanset forudsætninger – bliver mødt med forståelse og kompetence.
Bedsted Skole er kendetegnet ved sin mangfoldighed og evne til at rumme børn med forskellige behov.
Den lille folkeskole skaber tryghed og nærvær. Eleverne kender hinanden, og de voksne kender alle børn. Det giver et stærkt fundament for trivsel og læring. Børn med særlige behov får støtte i overskuelige rammer, og der er plads til at tage hånd om det enkelte barn – både fagligt og socialt.
Social og faglig bæredygtig folkeskole
Bedsted Skole er et eksempel på, hvordan en mindre folkeskole kan være både fagligt og socialt bæredygtig. Skolens struktur og kultur understøtter et læringsmiljø, hvor alle børn – uanset forudsætninger – bliver mødt med høj faglighed, omsorg og respekt.
Som medarbejderne på Bedsted Skole har vi aktivt valgt at arbejde på en mindre skole, fordi vi oplever, at det giver mening og gør en forskel. Vi ser fordelene ved at være tæt på eleverne, kunne tilpasse undervisningen individuelt og skabe stærke relationer. Det er et bevidst valg, der bygger på faglig stolthed og et ønske om at bidrage til en skoleform, hvor alle børn bliver set og trives bedst muligt.
Vi har samme høje faglige kompetencer som vores kollegaer på kommunens større skoler. Vi deltager i efteruddannelse, faglige netværk og udviklingsarbejde, og vi arbejder målrettet med både almen- og specialpædagogiske metoder. At være på en lille skole, giver os mulighed for at omsætte vores faglighed i praksis på en måde, der er tæt på børnene og deres hverdag.
Specialundervisningsanalysen – behov for tid
I dette skoleår er Bedsted Skole – sammen med kommunens øvrige skoler – påbegyndt et kompetenceløft med henblik på at opkvalificere os som medarbejdere, så segregeringsgraden til specialområdet på sigt gøres mindre.
Specialundervisningsanalysen i Thisted Kommune er et omfattende og komplekst projekt, som har stor betydning for mange familier og børn. Det handler ikke blot om struktur og økonomi – det handler om mennesker, relationer og livsvilkår. Derfor kræver det tid, grundighed og respekt.
På Bedsted Skole har vi en unik mulighed for at bidrage til dette arbejde. Vores skole rummer netop både almen- og specialafdelinger, og vi har opbygget et stærkt samarbejde på tværs. Det giver os en særlig indsigt og erfaring, som kan bruges aktivt i processen. Eleverne i specialklasserne kender også mange af almenskolens voksne, hvorfor en evt. udslusning vil give bedre mening her, hvor de allerede kender personalet og de fysiske rammer.
Vi sparrer dagligt med hinanden – lærere, pædagoger og øvrigt personale – og bruger hinandens viden til at styrke både den faglige og pædagogiske indsats. Det er en styrke, der gør os i stand til at løfte opgaven kvalificeret og helhedsorienteret.
Specialundervisning handler om børn med særlige behov, og de løsninger vi vælger, har direkte konsekvenser for deres trivsel og udvikling. Derfor må vi respektere, at det tager tid at finde de rigtige veje. Forandringer skal ske med omtanke og med blik for det enkelte barns livssituation. Det er et sårbart projekt og vi må huske det menneskelige perspektiv.
Ved en lukning af Bedsted Skole, vil det højst sandsynligt betyde endnu et skifte rent fysisk for vores specialklasseelever. De fysiske rammer har meget stor betydning for vores børn – og det gælder både ude og inde.
Men det er ikke kun de fysiske rammer, der har betydning. Hvis specialklasserne flyttes væk fra Bedsted Skole, er der ingen garanti for, at de medarbejdere, der har en hverdag sammen med børnene, kan flyttes med. En mulig opsplitning af personalegruppen er både utrygt og uhensigtsmæssigt. Børnenes trygge netværk bliver derfor endnu en gang rykket i stykker. Det kan ende med at have en høj pris rent menneskeligt for både børnene og deres familier.
Samarbejde på tværs - en investering i børnenes trygge overgang og trivsel
På Bedsted Skole ser vi et stort potentiale i at dele bygning med Troldehuset, som rummer både vuggestue og børnehave. Denne fysiske nærhed skaber en unik mulighed for at styrke sammenhængen i børns liv og sikre en tryg og glidende overgang fra børnehave til skole.
Når børnene allerede kender bygningen, omgivelserne og nogle af de voksne, bliver skolestarten mindre overvældende og mere genkendelig. Det giver ro og tryghed – både for børnene og deres familier.
Samtidig åbner det op for et tæt og naturligt samarbejde mellem det pædagogiske personale i Troldehuset og på Bedsted Skole. Vi kan koordinere indsatser, dele viden og skabe fælles aktiviteter, som understøtter børnenes udvikling og læring på tværs af institutionerne. Det styrker den faglige kvalitet og giver mulighed for en mere helhedsorienteret indsats.
For familierne betyder det, at der er en rød tråd i barnets opvækst – fra de første år i vuggestue og børnehave til skolestarten. Det skaber tillid og tryghed, og det gør det lettere for forældre at være en aktiv del af deres barns skoleliv. Vi ser derfor samarbejdet som en stor styrke og en vigtig investering i børns trivsel, læring og udvikling.
Afsluttende bemærkninger
Vi ved, hvad vi har – men ikke hvad vi får. Bedsted Skole er et lille sted med stor kapacitet til at rumme og udvikle børn. Vi opfordrer derfor Kommunalbestyrelsen til at genoverveje forslaget og tage højde for de menneskelige, faglige og sociale konsekvenser en lukning kan medføre for både børn, forældre og medarbejdere.
Bedsted Skole er mere end en bygning – vi er Den lille folkeskole i Sydthy, hvor medarbejdere arbejder sammen på tværs af afdelinger og faggrupper for at skabe de bedste rammer for alle vores børn.
Med venlig hilsen
Medarbejdersiden i MED-udvalget ved Bedsted Skole