Høringsfrist: 29.10.2025

Høring angående lukning af Bedsted Skole

Publiceret 28-08-2025

Thisted Kommunalbestyrelse vedtog, på mødet den 27. august 2025, at sende lukning af Bedsted Skole i høring.

Bedsted Skole

Høringsperioden er 9 uger, og fristen for at aflevere et høringssvar er den 29. oktober 2025.

Du indsender dit høringssvar via selvbetjeningsløsning ude til højre på denne side.

Spørgsmål vedrørende høringsmaterialet kan rettes til:

Undervisning og Dagtilbud på 99172069 eller dagtilbud@thisted.dk

Efter fristens udløb forventes sagen behandlet på Børne- og familieudvalgsmøde den 11. november 2025 og Thisted Kommunalbestyrelsesmøde den 26. november 2025.

Send et høringssvar

Send dit høringssvar:

Indsend høringssvar

Vi skal have modtaget det senest d. 29.10.2025

Indkomne høringssvar

Det er besluttet at høringssvar offentliggøres hver 14. dag og de vil løbende kunne findes her på siden. 

Høringssvar indkommet i perioden 28. august 2025 – 11. september 2025

Jeg syntes det er under alt kretik at I for det første ikke tæller eleverne med i golfstrømmen og bedsted klassen de er lige så meget elever på skole som dem i almen klasse er hvis i lige vil sætte jer ned og tælle dem med er der langt fler elever på Bedsted skole når det så er sagt giver det ingen mening der er brugt millioner af kr på og lave børnehuset og så vælge og luk skolen det er bare og kaste penge ud af vinduet men lukker i Bedsted by dør samfundet her ude lige så stille og en anden ting hvor har i tænkt jer alle de elever skal hen der ingen skoler der er store nok og har plads nok til de elever kommer og slet ikke dem der er i spical klasserne skal de så tabes endnumer på jorden end de allerede bliver nu lidt tydelig billede at der ik er plads til børn med spicelle udfordringer de skal bestemme hverken ses eller høres nej stod det til jer skulle de gemmes langt væk hvor Ingen ser dem eller hvor ingen kender til dem nu er jeg tilfældigvis forældre til en tidligere eleve i golfstrømmen og min sammenlever har et barn der oppe så sæt jer lige ned en ekstra gang og lige lav et regnestykke på hvad det koster og udevide de forskellige skoler for i kan finde plads til dem kontra hvad det har kostet jer i børnehuset i fik lavet for under et år siden og hvad det koster og ha skolen kørende og tæl så forpokker alle elever med på skolen.

Thisted Kommunalbestyrelse vedtog, på mødet den 27. august 2025, at sende lukning af Bedsted Skole i høring.

Sagen er en opfølgning på Thisted Kommunalbestyrelses vedtagelse af budget 2025, hvor Bedsted Skole pr. 1. august 2025 har færre elever indskrevet, end det forudsættes i budgetvedtagelsen, hvis skolen skal opretholdes som kommunal folkeskole.

Jeg synes det er forkasteligt, at man slet ikke overvejer konsekvenserne af lukningen af institutioner og skoler i Thisted Kommune. Jo, vores børn og unge er omstillingsparate og nok også mere end voksne. Men voksne kender til konsekvenserne af kædelukninger. Derudover er det fuldstændig uhørt, at Thisted Kommune bruger 6 milioner kroner på at flytte Bedsted børnehave, som lå fuldstændig ideel både læringsmiljøetmæssigt og lokalt, op på skolen, med ordene “vi vil gerne satse på flere børn i Bedsted, for det viser børnetallet” så er det vanvittigt, at man ikke følger det til dørs og lader det vokse, som man gerne ville børnehave og vuggestue skulle. Kommunalbestyrelsen ville selv skabe den naturlige fødekæde fra vuggestue - børnehave - skole.

Derudover skal der være plads til udkantsbørn i udkantsskoler. Når ikke engang den offentlige transport kører så børn og unge kan komme i skole til tiden - så er der virkeligt noget galt! Dette problem vil kun øges ved at børn, længere end gåafstand fra skolen, skal rykkes til andre skoler. Det vil bl.a. også betyde værre klasser på Hurup skole, hvilket potentielt kan give lokale mangel. Og hvor er vi så når det neurodivergente barn, som SKAL rummes i en almindelig folkeskoleklasse, ender med flere udfordringer. Og når det almene skolebarn får skoleværing fordi, der er for meget uro i klassen.
Tænk jer om.


Dette høringssvar er udarbejdet af medarbejdersiden i Bedsted Skoles MED-udvalg - i samarbejde med skolens samlede personalegruppe - som respons på de foreslåede ændringer i skolens struktur og fremtid.

Vi vil gerne udtrykke vores dybe bekymring for de konsekvenser, en eventuel lukning af Bedsted Skole vil have for både børn, forældre og medarbejdere. Vi ønsker derfor at fremhæve de styrker og kvaliteter, der kendetegner Bedsted Skole, og som vi mener bør indgå i beslutningsgrundlaget vedrørende bevarelsen eller lukningen af Bedsted Skole.

Vi er én skole
På Bedsted Skole er der et tæt og værdifuldt samarbejde mellem almen- og specialklasserne, som skaber en unik og inkluderende skolekultur. Vi ser ikke afdelingerne som adskilte – tværtimod arbejder vi på kryds og tværs med stor respekt for hinandens faglighed og elevernes individuelle behov. For os som medarbejdere, er de 105 børn, der hver dag møder ind på Bedsted Skole, ligeværdige elever på skolen.

Vores styrke som ansatte på Bedsted Skole er bl.a. at vi fungerer som én helhedsskole med én samlet personalegruppe, hvor samarbejde og fællesskab er i højsædet. Vi deler viden, erfaringer og ressourcer på tværs af faggrupper og funktioner, hvilket skaber et stærkt fagligt og kollegialt fællesskab.

Trivsel, tryghed og nærvær i den lille folkeskole
På Bedsted Skole har vi et særligt fokus på at skabe trygge og overskuelige rammer for alle elever – især dem, der trives bedst i mindre fællesskaber. Den lille folkeskole giver mulighed for at se og møde det enkelte barn, både fagligt og socialt.

Alle kender alle, for vores størrelse gør det muligt, at både elever og voksne kender hinanden på tværs af klasser og årgange. Det skaber en følelse af fællesskab og tryghed, som er afgørende for mange børns trivsel og læring.

Små klasser giver stor opmærksomhed, for i de små klasser er der bedre mulighed for differentieret undervisning og tæt voksenkontakt. Det betyder, at vi hurtigt kan opdage og handle på faglige eller sociale udfordringer. Antal minutter pr. barn, man som voksen har, er afgørende i den sammenhæng.

Skolens fysiske rammer er overskuelige og rolige, hvilket er en fordel for børn, der har brug for struktur og forudsigelighed i hverdagen. Vi tilpasser aktiviteter og undervisning, så alle børn kan deltage på deres egne præmisser.

Vi har erfaring med at rumme børn med forskellige behov – også dem, der evt. befinder sig i gråzonen mellem almen og special. Den lille skole giver os mulighed for at tilpasse os og skabe inkluderende fællesskaber, hvor alle føler sig set og værdsat.

Specialklasseeleverne deltager i skolens fælles aktiviteter i det omfang, de kan rumme det. Det gælder morgensang, temadage, arrangementer og sociale begivenheder. Rammerne er små og overskuelige, hvilket gør det muligt for børnene at indgå i fællesskabet på en tryg og meningsfuld måde. Sidste år arrangerede Golfstrømmens elever en fælles motionsdag for hele skolen. Vi gentager succesen igen i år og glæder os til en dag sammen.

Personalet fra skolens 4 afdelinger - Almen, SFO, Bedstedklassen og Golfstrømmen - sparrer og samarbejder dagligt. Vi lærer af hinanden og bringer den viden med ind i vores pædagogiske praksis. Det skaber en fagligt og socialt bæredygtig skole, hvor alle børn – uanset forudsætninger – bliver mødt med forståelse og kompetence.

Bedsted Skole er kendetegnet ved sin mangfoldighed og evne til at rumme børn med forskellige behov.
Den lille folkeskole skaber tryghed og nærvær. Eleverne kender hinanden, og de voksne kender alle børn. Det giver et stærkt fundament for trivsel og læring. Børn med særlige behov får støtte i overskuelige rammer, og der er plads til at tage hånd om det enkelte barn – både fagligt og socialt.

Social og faglig bæredygtig folkeskole
Bedsted Skole er et eksempel på, hvordan en mindre folkeskole kan være både fagligt og socialt bæredygtig. Skolens struktur og kultur understøtter et læringsmiljø, hvor alle børn – uanset forudsætninger – bliver mødt med høj faglighed, omsorg og respekt.

Som medarbejderne på Bedsted Skole har vi aktivt valgt at arbejde på en mindre skole, fordi vi oplever, at det giver mening og gør en forskel. Vi ser fordelene ved at være tæt på eleverne, kunne tilpasse undervisningen individuelt og skabe stærke relationer. Det er et bevidst valg, der bygger på faglig stolthed og et ønske om at bidrage til en skoleform, hvor alle børn bliver set og trives bedst muligt.

Vi har samme høje faglige kompetencer som vores kollegaer på kommunens større skoler. Vi deltager i efteruddannelse, faglige netværk og udviklingsarbejde, og vi arbejder målrettet med både almen- og specialpædagogiske metoder. At være på en lille skole, giver os mulighed for at omsætte vores faglighed i praksis på en måde, der er tæt på børnene og deres hverdag.

Specialundervisningsanalysen – behov for tid
I dette skoleår er Bedsted Skole – sammen med kommunens øvrige skoler – påbegyndt et kompetenceløft med henblik på at opkvalificere os som medarbejdere, så segregeringsgraden til specialområdet på sigt gøres mindre.
Specialundervisningsanalysen i Thisted Kommune er et omfattende og komplekst projekt, som har stor betydning for mange familier og børn. Det handler ikke blot om struktur og økonomi – det handler om mennesker, relationer og livsvilkår. Derfor kræver det tid, grundighed og respekt.

På Bedsted Skole har vi en unik mulighed for at bidrage til dette arbejde. Vores skole rummer netop både almen- og specialafdelinger, og vi har opbygget et stærkt samarbejde på tværs. Det giver os en særlig indsigt og erfaring, som kan bruges aktivt i processen. Eleverne i specialklasserne kender også mange af almenskolens voksne, hvorfor en evt. udslusning vil give bedre mening her, hvor de allerede kender personalet og de fysiske rammer.

Vi sparrer dagligt med hinanden – lærere, pædagoger og øvrigt personale – og bruger hinandens viden til at styrke både den faglige og pædagogiske indsats. Det er en styrke, der gør os i stand til at løfte opgaven kvalificeret og helhedsorienteret.

Specialundervisning handler om børn med særlige behov, og de løsninger vi vælger, har direkte konsekvenser for deres trivsel og udvikling. Derfor må vi respektere, at det tager tid at finde de rigtige veje. Forandringer skal ske med omtanke og med blik for det enkelte barns livssituation. Det er et sårbart projekt og vi må huske det menneskelige perspektiv.

Ved en lukning af Bedsted Skole, vil det højst sandsynligt betyde endnu et skifte rent fysisk for vores specialklasseelever. De fysiske rammer har meget stor betydning for vores børn – og det gælder både ude og inde.

Men det er ikke kun de fysiske rammer, der har betydning. Hvis specialklasserne flyttes væk fra Bedsted Skole, er der ingen garanti for, at de medarbejdere, der har en hverdag sammen med børnene, kan flyttes med. En mulig opsplitning af personalegruppen er både utrygt og uhensigtsmæssigt. Børnenes trygge netværk bliver derfor endnu en gang rykket i stykker. Det kan ende med at have en høj pris rent menneskeligt for både børnene og deres familier.

Samarbejde på tværs - en investering i børnenes trygge overgang og trivsel
På Bedsted Skole ser vi et stort potentiale i at dele bygning med Troldehuset, som rummer både vuggestue og børnehave. Denne fysiske nærhed skaber en unik mulighed for at styrke sammenhængen i børns liv og sikre en tryg og glidende overgang fra børnehave til skole.

Når børnene allerede kender bygningen, omgivelserne og nogle af de voksne, bliver skolestarten mindre overvældende og mere genkendelig. Det giver ro og tryghed – både for børnene og deres familier.

Samtidig åbner det op for et tæt og naturligt samarbejde mellem det pædagogiske personale i Troldehuset og på Bedsted Skole. Vi kan koordinere indsatser, dele viden og skabe fælles aktiviteter, som understøtter børnenes udvikling og læring på tværs af institutionerne. Det styrker den faglige kvalitet og giver mulighed for en mere helhedsorienteret indsats.

For familierne betyder det, at der er en rød tråd i barnets opvækst – fra de første år i vuggestue og børnehave til skolestarten. Det skaber tillid og tryghed, og det gør det lettere for forældre at være en aktiv del af deres barns skoleliv. Vi ser derfor samarbejdet som en stor styrke og en vigtig investering i børns trivsel, læring og udvikling.

Afsluttende bemærkninger
Vi ved, hvad vi har – men ikke hvad vi får. Bedsted Skole er et lille sted med stor kapacitet til at rumme og udvikle børn. Vi opfordrer derfor Kommunalbestyrelsen til at genoverveje forslaget og tage højde for de menneskelige, faglige og sociale konsekvenser en lukning kan medføre for både børn, forældre og medarbejdere.

Bedsted Skole er mere end en bygning – vi er Den lille folkeskole i Sydthy, hvor medarbejdere arbejder sammen på tværs af afdelinger og faggrupper for at skabe de bedste rammer for alle vores børn.

Med venlig hilsen
Medarbejdersiden i MED-udvalget ved Bedsted Skole

Høring vedr. lukning af Bedsted Skole
Som tidligere medlem af skolebestyrelsen på Bedsted Skole, så har jeg været vidne til konsekvensen af tidligere dårlig ledelse, som man fra kommunalbestyrelsesregi valgte at sidde overhør, da det af skolebestyrelsen blev påpeget adskillige gange. Resultatet af det var desværre frafald af elever på Bedsted Skole. Nu har skolen fået en ledelse der brænder for skolen, eleverne, de ansatte, forældrene og det gode fællesskab. Vi ser tilgang til skolen og det er nu så få elever der gør, at målet på de 75 elever er i sigte. Dette selvfølgelig i kommunalregi øjne, for skolen HAR jo mere end 75 elever, når vi tæller ALLE elever på Bedsted Skole med – for vi må jo ikke glemme vores specialklasser, som jo er en lige så stor del af Bedsted Skole som almen delen.

Skolen har igen fået et fantastisk omdømme og der er stor opbakning fra byen til skoleledelsen og alle deres idéer til at styrke fællesskabet. Vi har samtidig fået etableret nogle skønne faciliteter med Troldehuset til de helt små, som gør vejen til skolen helt naturlig. Dermed favner Bedsted Skole alle årgange – noget som har stor betydning for vores børnefamilier i og omkring Bedsted.

Personligt skriver jeg også som mor til min datter, der gik de første 6 år på Bedsted Skole, indtil hun af de naturlige årsager skulle til Hurup Skole. De 6 år på Bedsted Skole ser vi tilbage på med glæde, hvor trivsel og læring fungerede for min datter, trods dårlig ledelse. Nu går hun i 9 klasse på Hurup Skole og jeg husker det som var det i går, at hun kom hjem den sidste dag i 7 klasse inden sommerferien og sagde, at det havde været det værste skoleår i hele hendes liv. Den følelse har ikke ændret sig ret meget og nu glæder hun sig bare til at blive færdig, for hun trives IKKE på en skole med 500 elever. Ligesom mange andre børn heller ikke trives på store skoler.

Det gør mig oprigtig trist at tænke på, at børns trivsel bliver afgjort udelukkende af tal på en bundlinje. Vi har familier i Bedsted by, der er kommet hertil fra blandt andet Aarhus, fordi deres barn ikke kunne fungere på en stor skole, men som fandt ro og trivsel på Bedsted Skole.

Jeg mener oprigtigt, at kommunalbestyrelsen skylder Bedsted Skole en chance. Og det mener jeg, fordi det er selv samme kommunalbestyrelse, der har sat skolen i nuværende situation, fordi de ikke ville handle tidligere. Vi har tilgang af elever, fantastisk skoleledelse og lærere og faciliteter på alle parametre, som I ikke finder på andre folkeskoler i Thy. Vi kan rumme alle – OGSÅ specialklasserne, som har trygge rammer og naturligvis er en del af Bedsted Skole.

Så kære kommunalbestyrelse……. Giv vores skønne skole en chance og hjælp os med at holde liv i vores landsby, hvor vi er mange der trives ALLERBEDST! En skole af vores kaliber giver også nye børnefamilier lyst til at flytte til byen. Vi skal udvikle – ikke afvikle.

Venlig hilsen
Mia S. Jensen

Bedsted skole er en elsket skole og jeg har selv gået der. Min far og mine søskende har gået der. Jeg ser frem til at mine egne børn skal gå der. Det er den dejlige skole, nogle fine aktivitetsområder og tæt på hallen og skov. Nogle børn får over 25 km til de nærmeste skoler, hvis Bedsted skole også skal lukkes. Vestervig skole er blevet lukket og det rammer også byens muligheder for vedligehold hold af børnefamilier og unge… det er en synd og skam, ærgerligt!

Kære Thisted Kommune Jeg ønsker hermed at afgive mit høringssvar vedrørende forslaget om at lukke Bedsted Skole.

---

Baggrund og fakta

Den 27. august 2025 besluttede Kommunalbestyrelsen at sende forslaget om lukning af Bedsted Skole i ni ugers høring med frist den 29. oktober 2025. Ifølge reglerne skal en skole lukke, hvis den har under 75 elever i to på hinanden følgende skoleår. Bedsted Skole havde 50 elever i 2024 og 63 elever i 2025. Kun 57,3 % af områdets børn går i dag på Bedsted Skole, hvor minimumskravet er 68 %.

Specialskoledelen har 41 elever fordelt på Bedstedklasserne og Golfstrømmen. Kommunens forslag er at flytte dem til henholdsvis Hurup Skole og Koldby Skole. Endelig afgørelse træffes efter høringsperioden på møder i november 2025. Hvis forslaget vedtages, lukkes skolen pr. 31. juli 2026.

---

Mine synspunkter
1. Mangelfuldt elevtal som beslutningsgrundlag Det bør fremhæves, at de elevtal, der danner grundlag for forslaget, ikke medregner specialklasserne. Bedsted Skole har yderligere 41 elever i specialtilbuddene Bedstedklasserne og Golfstrømmen. Disse elever er en integreret del af skolens hverdag, personaleressourcer og fællesskab – og derfor bør de tælles med, når man vurderer skolens bæredygtighed.

2. Sociale og faglige udfordringer Mange børn, herunder sårbare elever, risikerer at miste den tryghed, de har opbygget. Længere transporttid kan påvirke trivsel og læring negativt.

3. Lokalsamfundets sammenhængskraft Skolen fungerer som et naturligt samlingspunkt i Bedsted. En lukning vil svække lokalsamfundet og gøre området mindre attraktivt for børnefamilier.

4. Mulighed for styrkelse frem for lukning
Der bør arbejdes aktivt på at øge elevtilslutningen gennem markedsføring, samarbejde med dagtilbud, fleksible busordninger og aktiviteter, der fastholder Thisted Kommune - Asylgade 30, 7700 Thisted 04-09-2025 EG A/S Side 3 af 3 Reference: NF8JKQT6U familier i lokalområdet.

5. Bevarelse af specialtilbud Det bør kraftigt overvejes at bevare specialklasserne på Bedsted Skole. Flytning vil splitte opbyggede fællesskaber og mindske den specialiserede faglighed, der allerede findes lokalt.

---

Konklusion
Jeg opfordrer Thisted Kommune til at revurdere forslaget om lukning af Bedsted Skole og i stedet undersøge alternative løsninger, som kan bevare og styrke skolen til gavn for både børnene og lokalsamfundet.
Med venlig hilsen Martin Malling
Far til Christian Karoline Andrea og Karen-Malou

Doto 04/09/25

Bedsted skole skal holdes i live. Der er børn der har brug for mindre klasser, en skole med færre elever. Ikke alle børn kan rumme en skole med flere 100 elever inkl. mit eget barn! Byen vil dø, hvis skolen lukker. Hallen vil lukke, og ingen vil flytte hertil længere, fordi man alligevel så skal til Hurup. Bevar den lille folkekære skole!!

Det er så helt igennem forkert at lukke Bedsted Skole,. Det giver ingen mening først at bygge Vuggestue og Børnehave i forbindelse med Bedsted Skole, for så at fratage børnene næste trin , har I gættet det nemlig skolen. Skolen huser jo også Golfstrømmen og Bedstedklassen, synes det er glemt i farten. Hvor skal børnene så hen, Hurup Skole, der er ikke plads, så skal der bygges til, spild af penge og børnene skal transporteres i taxa/ busser, den tid skal puttes oveni skoletid. Ikke nok med at det vil lukke Bedsted by, der er ingen børnefamilier der vil bosætte sig der. Stop nu og bevar Bedsted Skole.

Jeg sys det er håbløst hul i hovedet at lukket endnu en skole i sydthy. Det er jo ikke bare skole der vil lukke det vil gå ud over hele Bedsted by købmanden arbejdspladser hallen i byen ville osse miste medlemmer. Men har da et forslag hvor det kunne findes nogle penge…
1. Tænker da alle der arbejder i det grønne område i Thisted kommune kunne undvære det årlige udflugt som gud ved mig vel koster et sted mellem 100.000+ - de penge kunne da være brugt til noget bedre en en udflugt. Vi har børn der går på Bedsted skole. Selvom om vi bor i Hurup og gladeligt kører dem hvermorgen og henter igen.

Bedsted skole skal bevares osse de næste 100 år.

I 1960 startede jeg i 6. klasse i Bedsted Skole. Sluttede med realeksamen i 1965. Efterfølgende har mine tre børn og 2 børnebørn gået i denne dejlige skole - mit yngste barnebarn går der stadig.

Jeg har altid følt og føler en god ånd på skolen, så det er med stor beklagelse jeg har fulgt kommunens udspil om at lukke den. Jeg håber, at I tænker jer om en ekstra gang inden den endelige beslutning tages - der er over 100 børn på skolen (jeg mener at ALLE og jeg mener ALLE børn skal tælles med uanset om det er specialbørn eller "almindelige" børn).

Jeg færdes stadig på skolen - er skoleven for en 3-4. klasse og møder kun positive og glade elever og lærere.

Mvh
Helle Berner Jensen.

I Thisted kommune arbejder kommunalbestyrelsen for øget bosætning, så indbyggertallet og skattegrundlaget kan øges - men gælder det kun i vandkantsbyerne?

I Bedsted har vi en stor produktionsvirksomhed med mange ansatte- både danske og ansatte med udenlandsk baggrund. Dem vil vi rigtig gerne have til at bosætte sig i byen, og det kræver fire ting: bolig til en fornuftig pris, fødevareforretning, børnepasning og skole. De tre første ting har vi helt sikkert, men kommunalbestyrelsen er nu ved at fjerne vores skole, og derved blokerer kommunalbestyrelsen for tilflytning af familier med skolesøgende børn.

Dette virker helt paradoksalt, når man netop har lukket Skovbørnehaven og flyttet børnehavebørnene ind i nybyggede lokaler “ Troldehuset” ved skolen, med den begrundelse at børnehaven derved bliver et naturligt “ fødested” for elever til Bedsted skole. Børnehavebørnene, deres forældre og pædagogerne har taget flytningen med oprejst pande, og er allerede integreret i livet i skolen.

Når en skole på ét år formår at øge elevtallet fra 50 til 64 så vidner det om en dedikeret lærerstab og benhårdt arbejde fra Skolebestyrelsens side. En sådan arbejdsindsats fortjener at blive belønnet, ikke straffet.

I øvrigt har skolen jo ikke kun 64 elever!

På skolen er jo også to specialklasser, og det er en uartighed ikke at lade disse børn tælle med i antallet af elever på skolen! Er de nul og niks???

Specialklasseeleverne har gode udfoldelsesmuligheder på Bedsted skole. De er deltager i aktiviteterne på skolen, og der er plads til, at de måske ind imellem har brug for alenetid. De bruger byen og den nærliggende Rønhede Plantage i undervisningen og ser ud til at trives. Bedsted Skole er en skole i god og lovende udvikling med plads alle børn uanset udfordringer. Lad den derfor leve.

I Thisted kommune er der vel plads til en lille god skole, og selvom Kommunalbestyrelsen satte overlevelsesgrænsen ved 75 elever, så har selv en Kommunalbestyrelse lov til at skifte mening!

Brev vedr. høring om forslag til lukning af Bedsted Skole.

Jeg skriver som borger og erhvervsdrivende i Bedsted, for at udtrykke min stærk modstand mod lukningen af Bedsted Skole.

Bedsted Skole spiller en afgørende rolle for både børn, familier og lokalsamfundet. En lukning vil ikke blot være et administrativt greb, men et indgreb i det sociale og kulturelle fundament, der gør området attraktiv at bo, leve og arbejde i.

Mine vigtigste argumenter er:
1. Børnenes trivsel: Skolen er kendetegnet ved små klasser, nærværende voksne og et trygt miljø, hvor alle kender hinanden. Dette skaber høj social trivsel og gode læringsrammer. Det kan tydelig ses på skolens trivsel og nøgletal. Sociale trivsel på 4,06 og faglig trivsel på 3,64.

2. Lokalsamfundets livskraft: Skolen er et ankerpunkt i Bedsted omegn. Den fungerer som samlingssted, identitetsskaber og fundament for et aktivt foreningsliv. Når skoler lukkes, forsvinder ofte børnefamilierne derefter. Det betyder færre medlemmer i foreningerne, færre frivillige hænder og sværere vilkår for lokalt erhvervsliv. Bedsted Skole bidrager direkte til, at området kan tiltrække og fastholde børnefamilier. Uden en lokal skole risikerer vi en negativ spiral, hvor bosætningen svækkes, hvilket er stik imod kommunens ambitioner om vækst og udvikling l Thy.

3. Specialtilbuddene: Bedstedklassen og Golfstrømmen er velfungerende tilbud, der allerede hjælper elever med særlige behov i nærområdet. En flytning vil skabe utryghed og usikkerhed for børn, der i forvejen har brug for stabilitet. At splitte dem ud på andre skoler underminerer det pædagogiske fundament, der er bygget op gennem mange år. De har brug for kontinuitet, trygge rammer og kendte voksne.

4. Fremtidsperspektivet: Bedsted Skole er en moderne, nyrenoveret og energieffektiv skole, som netop er indrettet til fremtidens undervisning. At lukke den på baggrund af nuværende elevtal, uden at tage højde for den langsigtede udvikling, er kortsigtet. En fremgang på 13 elever fra 2024 til 63 i 2025 og 42 elever i specialklasserne som ikke er medtaget i det totale antal elever på Bedsted Skole. I alt er der 105 elever som er langt over de krav i stille for skolen.

5. Alternativer til lukning: I stedet for at lukke Bedsted Skole bør kommunen undersøge alternative løsninger, fx: styrkelse af samarbejde med andre skoler, udvikling af nye pædagogiske profiler, der kan tiltrække flere elever - fx kulturprofil, idrætsprofil eller naturprofil. Brug af skolens ressourcer til at skabe nye fritids- og læringsaktiviteter, som kan styrke sammenhængen mellem skole og lokalsamfundet.

Jeg opfordrer kommunalbestyrelsen til at bevare Bedsted Skole og se beslutningen i et bredere perspektiv end blot det nuværende elevtal.

At bevare skolen er at bevare trivsel, sammenhængskraft og fremtidstro i et lokalsamfund, som i forvejen kæmper hårdt for at fastholde liv og udvikling.

Jeg håber, at I vil lytte til de mange borgere, forældre og virksomheder, der står bag ønsket om at sikre Bedsted Skoles fortsatte eksistens - til gavn for både børnene og hele Thy.

At investere i Bedsted Skole er at investere i hele Thy’s fremtid.

Med venlig hilsen
Ole Knudsen

 

Høringssvar indkommet i perioden 12. september 2025 - 25. september 2025

Jeg ser det som en meget dårlig ide at nedlukke Bedsted skole, da det har stor betydning for lokal samfundet. Ikke kun for muligheder til børnefamilier, men også dem som vil flytte til byen. Jeg frygter at denne nedlukning kan være med til at fører byen i en retning, hvor den lige så stille uddør hvis vi ikke passer på hvad der har stor betydning for borgerne.

Imod lukning af Bedsted Skole:
1. En god og tryg skole med nyt børnehus, som der lige er blevet kostet på.
2. Ligger godt geografisk med tæt på skov, vand/hav.
3. Attraktiv for nye tilflyttere grundet relativ små huspriser
3. Et godt foreningsliv.
4. Skolen danner grundlaget for samhørighed blandt børnefamilier
5. Byens borgere er interesseret i udvikling og ikke afvikling af samfundet. Her spiller skolen en meget stor rolle.

Bedsted skole skal ikke lukke.
Skolen har betydning for mig fordi min søn går på skolen. Han er en glad dreng der elsker at komme i skole, men også en dreng der ikke bare kan komme på alle skoler.

Bedsted skole er en lille, men fantastisk skole hvor der er plads til alle. Ikke alle børn kan fungere på en kæmpe skole af forskellige grunde.

Det vil ingen mening give i at lukke skolen. Hvad skal børnene så? På Hurup Skole? En skole der allerede nu er så proppet med børn og der er ikke plads til flere. Hvad med de børn der godtnok går i almen skolen i Bedsted skole. Men det kun fungere fordi skolen er så lille og tryg som den er.

Tænk på børnene. Lad skole blive.

Høringssvar vedr. lukning af Bedsted Skole:

Skolerne i Thisted Kommune
I Thisted Kommune er der 13 folkeskoler ( exl. Campus 10) snart måske kun 12.
Folkeskolerne suppleres af 11 fri- og privatskoler, alene i den tidligere Sydthy Kommune er der 3 af slagsen.
Disse alternative tilbud til kommunens folkeskoler, giver med al sandsynlighed sine elever en god og tryg opvækst i skolemiljøet. Men man må huske på, at det er de kommunale skoler der har undervisningspligten, hvorimod friskolerne kan lukke for optag af elever. Kan man tænke sig at nogen friskoler af økonomiske, lovmæssige eller andre årsager på et tidspunkt må lukke? Synes det er værd at give det en tanke, hvad kommunen vil kunne tilbyde i en sådan situation.

Forslag om lukning af Bedsted Skole
Nu ønsker politikerne i Thisted Kommune at effektuere en afstemning fra 2023, som siger at ingen folkeskole i kommunen må have mindre end 75 skoleelever (almene). Bedsted Skole står nu til nedlukning, idet man fra politisk side ikke vil medregne de til skolen tilhørende specialskole elever, altså de 41 børn som er tilknyttet Bedsted Klassen og Golfstrømmen. Man må spørge hvor de så hører til?
Jeg kan kun se disse 41 sårbare børn og unge, taget som gidsler i et spil som foregår fordi politikerne ikke tager en beslutning om hvilken overordnet og bæredygtig skolestruktur man ønsker i kommunen, og bære det igennem økonomisk. Således kan man forvente, at der senere skabes tilfældige justeringer, fordi der ikke er sat ydre rammer.
I det fremstillede forslag, fremgår det at Bedsted Klassen kan flytte til Hurup Skole og Golfstrømmen til Koldby Skole. Jeg undres: Der er ikke økonomiske beregninger for hvad lokaleændringer vil koste, desuden fremgår det, at elevtallet for Koldby Skole, nu er 82, og derfor må den vel også væbne sig til kamp for at undgå nedlukning. Set i dette lys, er det svært at få øje på det værdiskabende i en investering i at flytte Golfstrømmen dertil. Det fremgår da også, at de mulige ændringer for at optage de omhandlede elever, altså både Golfstrømmen og Bedsted Klassen, på de 2 lokationer, ikke vil kunne tilbyde de samme antal kvm, og dermed samme velegnede lokaler, som forefindes til dem på Bedsted Skole.
Bedsted Skole er eneste kommunale bygning i byen, og med en evt, forsvinden, forsvinder også muligheden for folkeoplysende foreninger og andres adgang til frie lokaler.

Troldehuset
Kommunalbestyrelsen kunne ikke finde midler til fortsat drift af børnehaven Skovtrolden. I stedet er der nu investeret 4-5- millioner i en ombygning af et område af Bedsted Skoles bygninger. Mange i Bedsted tænkte det som et positivt tiltag til gavn for skolen: Nu kunne børnefamilier stifte bekendtskab med skoleområdet helt fra vuggestue alderen, og således kunne børnehaven være fødekæde til skolen. Et stærkt signal om ønske til bevarelse af skolen. Men nu kan jeg være i tvivl om grundlaget for Troldehuset fortsat vil være til stede såfremt skolen lukkes. Men set ud fra investeringens størrelse, burde den være sikret en fremtid i mange år.

Skolebestyrelsens udfordringer
Forvaltningen har tidligere erkendt at denne, trods flere henvendelser fra Skolebestyrelsen, ikke handlede på de samarbejdsproblemer der var på skolen efter en (ny)ansættelse. Følgerne blev således at der var uro og lærerflugt og deraf også elevflugt fra skolen.
Er det ikke en mulighed at det kommunale system vil tage et medansvar for situationen, og give skolen mindst 2 år til den nye og populære ledelse at øge elevtallet? Hvorfor skulle det ikke være muligt at opnå en tilslutningsprocent som matcher øvrige skolers som typisk er mellem 70 og 90 procent? I stedet er der i oplægget kalkuleret med en uændret tilslutningsprocent.

Fremtidig mulighed
Jeg ser det som en styrke, såfremt man i stedet for lukning, vælger at betragte Bedsted Skole og Børnehave som en helhed:
At Bedsted som lokal samfund kan tilbyde børnefamilier plads til ungerne på samme matrikel fra vuggestue til og med 6. Klasse og der desuden er plads til dem med særlige udfordringer.
Når huspriserne samtidig ligger noget lavere end Hurup og Thisted, kan det tilsammen udgøre et potentiale for tilflytning af ressourcestærke familier til et område som har brug for et løft.
Visk tavlen ren, find modet og midlerne til at tænke visionært.

Jeg som genbo til Troldehus eller Spøgelseshus?
Jeg har været bosat i kvarteret i 49 år og været nærmest nabo og genbo til skolen alle årene. Skolen har for mig altid været medvirkende til liv og positiv aktivitet, og derfor ønskede jeg at blive i kvarteret da min forrige bopæl blev sat til salg. Jeg nyder nu hver dag livet og lyden af Troldehuset.
Nu frygter jeg udsigten til tomme bygninger og/eller et forbrug af kommunale kroner i millionstørrelse, anvendt til nedrivning med et stort hul i landskabet til følge. Tænker sådan idet der på mange kommunalbestyrelsesmøder er et punkt vedr. ”kloge kvadratmeter” og som ofte medfører nedrivning – ja, bæredygtighed har mange vinkler!

Opsummering
Jeg foreslår at elevtallet udgør alle skolens elever. Således vil der være grundlag for det videre arbejde, herunder nytænkning af hele skoleområdet i kommunen, med det for øje at strukturen ligger fast, også om 10-20 år.
Med venlig hilsen
Genbo til Skolen – Tove Christensen

Høring om forslag til lukning af Bedsted Skole.
jeg skriver som alm. borger i Bedsted by, hvor jeg er stærkt utilfreds med denne beslutning om at lukke Bedsted skole.

Jeg mener at Bedsted er en stor omdrejningspunkt omkring Bedsted.
Vælger man at lukke Bedsted skole, ja så vælger man ligeså stille at lukke selv Bedsted by ned, det er en skamlig afvikling man er i gang med, Thisted Kommune, for en lukning af Bedsted skole vil medføre, en lukning af selve byen.

Dette vil gå ud over Købmanden, Bedsted Idrætsforening, BOA ,samtlige arbejdspladser (Leth Beton) (Thy Varme Teknik) og mange andre arbejdspladser.

Har i ikke prøvet en gang at sige nej til en udvikling omkring (Power Wash ), som ligger i Glyngøre nu og tilmed er blevet en verden omspændt virksomhed, der mener jeg i har sovet timerne..

Spørgsmålet er, er man virkeligheden i gang med at ned lukke Thisted Kommune ? Færre arbejdspladser, giver jo færre penge i Kommunens pengekasse.

Når man lukker en skole kommer man jo også til at se afviklingen befolkningen i gældende områder.

Huspriserne vil rasle ned pga. dette forslag, derved bliver folk stavnsbundet til deres huse, som ikke kan sælges, så ender det med at i som Kommune skal overtage alle disse usælgelig huse, som kommer til at stå som en spøgelsesby.

Hvad med selve skolen, hvis den lukker, skal den så bare stå indtil der komme råd og svamp i den? det koster jo også penge at fjerne sådan bygning..

Bedsted skole har jo været og er en stor omdrejningspunkt omkring Bedsted Volley Ball, Hvor man har opfostrede unge talenter. Bedsted er kommet på Landskortet pga. disse talenter og ikke mindst, deres gode trænere.

Thisted Kommune har jo brugt rigtig mange millioner på Bedsted Skole igennem de seneste år, derved står Bedsted skole, som en af de bedst bevarede skole i hele Thy, derfor mener jeg det er synd og skam at lukke skolen.
Kunne man ikke have lagt Bedsted skole sammen med Vestervig skole?

Mange gange har det vist sig at skole sammenlægninger, har været lige så dyrt, som at drive dem, da man jo skal regne med, der kommer en kørsel af børnene, som skal til og fra skole, for ikke at snakke om, hvis man ligger Bedsted skole sammen med Hurup skole, skal der så bygges til i Hurup, Hvad koster det ?

Evt. Hvad hvis Bedsted skole lukker, bliver, der så oprettet en friskole, koster det ikke også Kommunen penge ?
Snakker man klimaet ind i det, hvad koster det så på co2 udledningen, med alt den transport af børnene ?

Hvad med børnenes trivsel i stor skole kontra en lille skole, jo flere elever pr. lære, vil jeg mene der giver dårligere indlærings muligheder, da læren jo ikke kan nå rundt til alle eleverne, derved skaber man dårligere mulighed for at den enkel elve, at dygtiggøre sig i skolen.
større nærvær giver bedre trivsel.

Nu har i lige brugt penge på at få lavet en flot børnehave / vuggestue, giver det så ikke mening at bevare skolen?
ellers er det jo hovedrystende at i vælger at bruge så mange penge på dette.

Hvorfor regner man ikke de Elver med, der er i Bedstedklassen / Golfstørmmen, disse børne er vel også elever, der skal lære, bare fordi de har udfordringer, skal de da også beregnes, som værende Elver.

Har hørt det gør man i andre kommuner, så hvor ikke i Thisted Kommune ???

Når man lukker Bedsted Skole kommer, der jo ikke nye børnefamilie til, som kan slå sig ned i området, i skal tænke på, det er ikke alle, der synes det er fantastisk, at bor i en stor by.

Jeg synes man skulle til at tænke anderledes i Thisted Kommune, inde i spare jer selv ihjel..

Prøv i stedet for at se på, hvordan udvikler vi, kan vi udvikle i form af at få akademiske uddannelser til området?
Hvordan gør vi det attraktiv, for akademikerne, til at flytte til vores område.

Håber i vil tænker jer rigtig godt om inden det går galt..

Med Venlig Hilsen

Lars Larsen

 

 

Høringssvar fra Bedsted Idrætsforening vedr. Lukning af Bedsted Skole.
Bedsted d. 16 september 2025

Bedsted Idrætsforening ønsker hermed at understrege vigtigheden af, at Bedsted Skole bevares.
Skolen udgør et centralt fundament for vores lokalområde, og dens betydning rækker langt ud over undervisningen.

For vores forening er tilstedeværelsen af børn afgørende. Uden børn mister vi grundlaget for vores børne-unge hold, hvilket på sigt vil medføre færre aktiviteter i hallen. Det vil ikke alene ramme foreningen, men også hele områdets sammenhængskraft og de fælles faciliteter, som i dag danner ramme om et aktivt fritidsliv.

Vi er overbeviste om, at en lokal skole giver børnene mulighed for at opleve fællesskab og samhørighed, idet skolegang og fritidsaktiviteter kan foregå i samme nærmiljø. Dette er et væsentligt bidrag til børns trivsel og til forældres mulighed for at vælge et aktivt liv i Bedsted.

Vi opfordrer derfor til, at skolen, dens ledelse og ansatte samt lokalsamfundet får den nødvendige arbejdsro til at videreudvikle skolen, frem for at lade tidligere udforinger overskygge de positive tiltag, der allerede er i gang.

Venlig hilsen
Bedsted Idrætsforenings bestyrelse
Henrik Schytte Poulsen
Dina Jørgensen
Stine Ellinor Thinggaard
Morten Krabbe Rasmussen
Simon Grønkær Petersen
Jesper Madsen
Pia Skaarup Madsen

 

Vi står med et barn, som til april 2026 skal i førskole.
Vi ville være ærgerlige over at en skole, som Bedsted skole lukkede. Ikke nok med
at man har etableret en meget flot børnehave, som vi i øvrigt også glæder os til at
få mindste barnet i, så giver man heller ikke Bedsted og omegn en mulighed for at
vise, at man med dette tiltag har tænkt sig, at bakke op om børnelivet i Bedsted.
Vi har tidligere valgt børnehaven fra (da det var skovtrolden) grundet manglende
faciliteter, som vi nu har fået. Og derfor vælger vi igen Bedsted til.
Vi har aldrig været i tvivl om at vi ville have vores børn på en ‘mindre’ skole, da vi
begge har prøvet hvad det kan at være på en lidt mindre skole, med færre elever i
klassen. Samt har vi også prøvet at være på en stor skole, med mange elever i en
klasse, hvilket fungerer godt når man kommer i overbygningen, og man har fået sig
‘etableret’ en tryg base.
Jeg som mor, tror på at der er en tid for alting. Men jeg kender desværre også
mange børn som ikke trives i at komme i en klasse med 28 elever fra start af.
Jeg tror på at en tryg start er vejen frem til et godt skoleliv, og derefter et langt
arbejdsliv. Og det er klart tryghed samt en tryg start, som jeg oplever på Bedsted
Skole.
Jeg håber at der kommer en mulighed for at folk, både fra Bedsted men også fra
området udenfor, kan vælge Bedsted skole til. For den chance synes jeg ikke de har
fået endnu, efter der er kommet nye hænder til roret.

Høringssvar fra Handicaprådet til fremtidens skolestruktur i Thy, med særlig fokus på specialskole elever på Bedsted skole

Indledningsvis vil vi gerne give udtryk for vores tilfredshed med, at en af de overordnede krav fra Kommunalbestyrelsen til forvaltningen vedrørende ny skolereform er formuleret som ”social bæredygtig”. Det er selvfølgelig også vores håb, at den endelige plan også bliver ”social bæredygtig”!

I Handicaprådet har vi primært fokus på de berørte specialundervisningstilbud, som er beskrevet i rapporten – Analyse af folkeskoleområdet marts 2023.

Vi har i hørringsperioden deltaget i borgermøder, samt haft temaet til drøftelse i Handicaprådet med deltagelse af skolechef Per Overgaard.

Vi har besøgt Bedsted skoles specialafdeling Golfstrømmen og Bedstedklassen. Desuden har vi afholdt møde med pårørende.

Det er tydeligt for Handicaprådet, at eleverne har mangeartede udfordringer såsom social kognitive og emotionelle vanskeligheder samt tilknytningsforstyrrelser. En del elever med tillægsdiagnoser ADHD. ADD. OCD-autisme og Tourette.

Alle elever har svære indlæringsvanskeligheder.

Elever som har lidt nederlag på alm skolen og derfor har brug for struktureret specialfaglig undervisning i trygge og overskuelige rammer.

Elevernes udfordringer og diagnoser er gennem de sidste år blevet mere massive og problematiske. Det har været udfordrende og problematisk for eleverne at være igennem lange udredningsforløb.

De har brug for trygge stabile og overskuelige skoleår for at få opbygget et fundament med så få nederlag som muligt, så de kan komme videre i livet på bedste måde. Her skal der konstant være fokus på at undgå mobning og utryghed, som nedbryder elever, som i forvejen er udfordret.

Handicaprådet har følgende bekymringspunkter/fokuspunkter i forbindelse med at flytte eleverne fra Golfstrømmen og Bedstedklassen som vi er bekymret for ikke kan tilgodeses på en stor skole som Hurup.

- Eleverne har brug for forskellige fysiske læringsmiljøer, som kræver mange lokaler af varierende størrelser. Enkle elever har behov for at sidde alene eller i mindre grupper, når de skal lære. Dette kræver mange lokaler af forskellig størrelse. Lokaler som er specialindrettet til de meget forskellige behov eleverne har. Eleverne kan, når de bliver presset, mestrer på forskellig måde, hvilket kræver udgange fra klasseværelset til udeområdet.

- Lærerforberedelsen ligger i centrum af undervisningslokalerne, hvilket giver både elever og ansatte trygge rammer i forhold til at være opmærksomme og tilgængelige for hinanden.

-Eleverne har egen indgang skal ikke igennem alm. afdelingen, som for mange af eleverne er en stor udfordring. Der skal hele tiden være fokus på elevernes stimuli og energiniveau – altså ikke for mange nederlag, som kan gøre dagen svær og uoverskuelig.

- Specialafdelingen har et udeområde, som ikke benyttes af andre elever. Det giver eleverne mulighed for at komme ud, når de har brug for det uden, at der er for mange andre forstyrrende elever – der er plads til at være sig selv, når det er svært! Den mulighed forebygger mange konflikter.

- Bedsted skole giver specialeleverne mulighed for under trygge og strukturerede rammer at benytte faglokaler, såsom hjemkundskab, håndarbejde/design og ikke mindst deres egen gymnastiksal.

- Specialklasserne har stor succes og godt samarbejde med Bedsted hallen. Der er mange ledige tider i skoletiden og stor fleksibilitet i forhold til specialeleverne. Da det er et overskueligt miljø, er eleverne kendte og trygge ved at bruge hallen.

- Naturen omkring Bedsted bruges aktivt i undervisningen. Her er der gennem tiden opbygget aktivitetsmuligheder, så eleverne har unikke muligheder for fantastiske oplevelser i naturen.

- Eleverne er kendte i det lille overskuelige miljø som Bedsted kan tilbyde. Der er aktivt samarbejde med erhvervslivet, så elever har mulighed for praktik i praksis. Disse tilbud ligger tæt på skolen, så eleverne er trygge, og medarbejderne er tæt på, hvis/når der er udfordringer.

- Bedsted by er overskuelig, når der er elever, som stikker af fra skolen. Eleverne er kendte i nærmiljøet, hvilket giver tryghed.

- Skolen tilbyder dagligt eleverne fælles madordning, hvor der arbejdes aktivt på, at eleverne deltager i fremstilling af maden. Der er fokus på at skabe fællesskab i små grupper. Det kræver specialindrettede lokaler.

- Bedsted specialskole tilbyder en lille gruppe elever SFO. Elever, som har brug for at være i overskuelige rammer uden for mange stimuli.

- Der er stor bekymring for kørselslængden for eleverne. De udtrættes voldsomt når kørselstiden udvides.

Bedsted skole er en meget velholdt skole med mange muligheder til netop elever med udfordringer.

Der er også mulighed for tilgang af elever. I Handicaprådet vil vi foreslå, at forvaltningen undersøger muligheden for, at elever fra Trombakken, som er udfordret på pladsmangel, kunne flyttes til Bedsted skole.

Bedsted skole har mulighed for at modtage flere elever uden de store udgifter til ombygning. Det vil give en besparelse i forhold til leje af pavilloner i Snedsted.

Ved gennemlæsningen af rapporten samt de forskellige møder og besøg har vi i Handicaprådet en stor bekymring for, at der ikke i processen har været inddraget medarbejdere og pårørende, som har erfaring inden for specialskolerne. Processen har givet mange frustrationer og bekymringer for familier, som har børn med specielle behov.

Til borgermøderne har der været mange bekymringer for de sårbare elever som i dag går på en lille skole hvor de er kendt, både rent skolemæssigt men også i lokalsamfundet. Det kan være børn som faktisk har udfordringer, bare i en mildere form. Men de har de samme behov for at kunne trække sig tilbage for at få ro til at fungerer i skolens forskellige tilbud. De er vant til små klasser/hold trygge overskuelige miljøer med få kendte voksne. Elever som kan blive meget udfordret ved at flytte til større skoler. Vi tror, at både stor som lille skoler kan noget forskelligt, men for sårbare elever vil det lille miljø være det mest betryggende.

Med venlig hilsen

DH Thisted og DH`s medlemmer i Handicaprådet
Knud Harring
Formand
Danske Handicaporganisationer
Thisted

Vi skriver som forælder til to piger, der begge går på Bedsted Skole. Vores ene datter har diagnosen selektiv mutisme, og for hende er Bedsted Skole helt uundværlig. Det lille, trygge miljø, de nærværende lærere og de overskuelige rammer gør, at hun overhovedet kan deltage i skolelivet. Hvis hun skal flyttes til en større skole længere væk, frygter vi, at det vil være ødelæggende for hendes trivsel og udvikling. At opbygge tryghed tager lang tid, og det kan ikke bare genskabes i et nyt miljø.
Vores anden datter , som bare er rigtig glad for at gå i Bedsted Skole. Hun er tryg, hun lærer og udvikler sig, og hun er omgivet af venner, hun kender fra lokalområdet. For hende – som for mange andre børn – er det netop skolens nærhed og fællesskab, der gør den til noget særligt.At lukke Bedsted Skole vil ikke kun ramme vores familie hårdt, men også hele lokalsamfundet. Skolen er et samlingspunkt, der skaber liv og sammenhold. Når man tager skolen væk, tager man et stykke af fundamentet for et levende lokalsamfund væk.Jeg vil derfor stærkt opfordre til, at I genovervejer forslaget om at lukke Bedsted Skole. Det handler ikke kun om tal i et regneark – det handler om børns trivsel, udvikling og fremtid.

Med venlig hilsen Margrethe og Lau

Høringssvar indkommet i perioden 26. september 2025 - 9. oktober 2025

Til Kommunalbestyrelsen i Thisted Kommune


Som forældre til to børn på Bedsted Skole, vil jeg med dette høringssvar kraftigt
opfordre til at give skolen den nødvendige tid og ro til at fortsætte den positive
udvikling, vi allerede har set det sidste år som forældre.

Trods usikkerheden om Bedsteds skoles fremtid, er elevtallet steget. Det viser
tydeligt, at forældre vælger skolen til– endda i en periode, hvor fremtiden har
været uafklaret og usikkert. Det bør ses som en tillidserklæring til skolen og dens
nye ledelse, som virkelig kæmper for vores børn og deres trivsel.

Jeg er overbevist om, at med en positiv afklaring om skolens fremtid, vil tilgangen
fortsætte. Det nuværende lederteam har formået at skabe engagement,
samarbejde og en tro på fremtiden. Det er ikke alene en skole i fremgang – det er
en skole i reel udvikling, men det kræver tid og tillid fra jer, specielt efter den
usikkerhed børnehaven var igennem for kort tid siden.

Det skal også understreges, at Bedsted Skole rummer to specialklasser. Disse børn
indgår ikke i de elevtal, der anvendes i kommunens beslutningsgrundlag, hvilket
jeg finder stærkt problematisk og kritisabelt. Jeg er meget uforstående overfor
hvorfor eleverne ikke medregnes, da de er en integreret del af skolens hverdag og
ledelse. Det er børn der går på skolen hver dag.
En beslutning om at lukke Bedsted Skole vil samtidig få store konsekvenser for
børnene i specialtilbuddene, hvilket kan have negativ betydning for både trivslen
og udviklingen for netop de elever, der har størst behov for stabilitet og trygge
rammer.
Dertil kommer, at børnehaven Skovtrolden i starten af året blev flyttet ind på
skolen. Under beslutningen for flytningen var argumentet i kommunalbestyrelsen,
at samle alle dagtilbud under ét tag, og gøre familielivet lettere. Det er ikke blot
pædagogisk og socialt klogt – det er også økonomisk ansvarligt.

I lyset af denne nylige og velovervejede, men også omkostningstunge investering,
om at flytte børnehaven om på skolen - vil en eventuel beslutning om at lukke
skolen kort tid efter, fremstå som uhensigtsmæssigt og vanskeligt at forklare –
både økonomisk og pædagogisk. Det vil skabe tvivl om den langsigtede
planlægning og kan underminere tilliden til kommunens strategiske beslutninger
på børne- og skoleområdet. I mine øjne vil denne investering have været yderst
økonomisk uansvarlig, hvis skolen lukkes nu. Samtidig vil argumentet om at hente
og bringe under ét tag, falde fuldstændig til jorden.
Jeg ønsker som forælder og beboer i Bedsted, at vide om Bedsted er en by i
afvikling?
En lukning af skolen vil også have en stærk negativ påvirkning af resten af byen og
dens fremtid.

Jeg vil opfordre jer til, at tænke jer grundigt om i denne beslutning - især for vores
børns skyld. De vil være taberne i en lukning af Bedsted skole. De vil få unødig tid i
transport, som kunne været brugt med socialt samvær. De vil komme ind på en
stor skole uden nære relationer som kan tilbydes på en mindre skole. Jeg håber
ikke det er det vi ønsker at byde vores børn i Thisted Kommune.
En skole i vækst fortjener opbakning!
Med venlig hilsen
Camilla

Jeg skriver for at udtrykke min dybe bekymring over planerne om at lukke vores lokale skole. I en tid, hvor trivsel og nærvær burde være centrale pejlemærker for børns opvækst og læring, risikerer vi at miste netop det, som små skoler gør bedst:

at skabe trygge, overskuelige og menneskelige rammer for børn.

Det har været vist længe igennem undersøgelser, at mindre skoler og mindre klasser har en positiv indvirkning på elevernes faglige og sociale udvikling. En undersøgelse fra 2014 (https://www.folkeskolen.dk/ny-forskning-i[1]klassestoerrelser-siger-ikke-noget-om-danske-forhold/) viste, at elever i mindre klasser fik højere karakterer end deres jævnaldrende i større klasser. Professor Per Fibæk Laursen fra DPU har desuden udalt, at hvis man målte på trivsel, personlig udvikling og dannelse – frem for udelukkende faglige resultater – ville små klasser sandsynligvis vise en langt større positiv effekt.

VIVE’s forskningsoversigt fra Campbell Collaboration (https://videnskab.dk/kultur[1]samfund/stoerste-studie-hidtil-klassestoerrelse-har-minimal-betydning-for[1]elevers-praestationer/) understreger, at mindre klassestørrelser har en positiv effekt på læsefærdigheder, og at lærere i små klasser har bedre mulighed for at tilpasse undervisningen til den enkelte elev. Det er netop denne differentiering og relationelle nærhed, der ofte går tabt i større skoleenheder.

At lukke en lille skole og samle eleverne i større klasser og bygninger kan derfor have den modsatte effekt af det ønskede: mindre trivsel, svagere relationer og  lavere fagligt udbytte. Det er ikke blot et spørgsmål om kortsigtet økonomi, men om børns langvarige fundamentale behov for nærvær, stabilitet og fællesskab.

Som uddannet lærer der har arbejdet i flere lande har jeg set dette i praksis, hvilket er en af grundene til at min familie valgte at bosætte os i Bedsted, for netop at give vores barn den bedste start på sit skoleliv. At lukke skolen vil være at vælge økonomi frem for børns udvikling.

Jeg opfordrer jer til at tage denne forskning alvorligt og bevare de små skoler som en investering i fremtidens trivsel, dannelse og sammenhængskraft.

Bevar Bedsted Skole!
At lukke Bedsted Skole vil være et kæmpe tab – ikke kun for børnene, men for hele
byen. Skolen er hjertet i vores lokalsamfund. Her skabes venskaber, tryghed og
fællesskab.
Når børnene må køres langt væk hver dag, mister de tid til leg, fritidsaktiviteter og
familieliv. Og vi mister en vigtig grund til, at unge familier vil bosætte sig i Bedsted
Thy. Uden skole risikerer vi, at byen langsomt tømmes for liv.
Det personlige :
Jeg har en pige i 0. Klasse og en dreng i 2. Klasse. Min søn vil ikke kunne trives i en
stor klasse med 25- 30 elever som han vil blive en del af hvis han skal på hurup
skole. På Bedsted Skole har eleverne et fantastisk sammenhold. O. Klasse børnene
er fx ikke bange for de store børn i 6. Kl. Jeg husker tydeligt hvor farlige de store
var da jeg gik i skole. På Bedsted Skole er der sammenhold på hele skolen og det er
så vigtigt når man er lille og lige er startet i skole. Alle kender alle og det giver
tryghed.
Bedsted Skole er ikke en udgift – Men en investering i fremtid, trivsel og
sammenhængskraft.
Derfor siger vi klart: Bevar vores skole

HØRINGSSVAR VEDRØRENDE SKOLESTRUKTUR – BESLUTNING OM
LUKNING AF BEDSTED SKOLE

Skolebestyrelsen på Bedsted Skole ønsker hermed at afgive høringssvar i forbindelse
med den foreslåede lukning af skolen og flytningen af vores specialafdelinger.

(Vi indleder vores høringssvar med en kort redegørelse, mens bilagene giver en mere omfattende og detaljeret beskrivelse.)

BEGRUNDELSE FOR AT BEVARE SKOLEN
Bedsted Skole er en veldrevet folkeskole med både almenklasser og specialtilbud.

Skolen er et trygt og overskueligt miljø, hvor alle kender hinanden, og hvor lærerne har
mulighed for at se og støtte det enkelte barn. Denne nærhed giver en stærk start på skolelivet.
Ved at bevare Bedsted Skole fastholdes en folkeskole, der er både socialt, fagligt og økonomisk bæredygtig, hvilket også understøtter kommunens målsætninger i skolestrukturen.

Social bæredygtighed: Vores almen- og special elever indgår i samme skoleliv. Dette skaber stærke relationer, tryghed og nære fællesskaber.

Faglig bæredygtighed: Personalet rummer specialiseret viden og erfaring, hvor der er kollegial sparring på tværs af vores afdelinger. Personalet i almenskolen har gennem denne
sparring også faglige kompetencer til, at imødekomme almenelever med særlige behov.

Økonomisk bæredygtighed: Skolen har 105 elever fordelt på vores almen- og specialafdelinger. Skolen drives inden for sit økonomiske råderum til trods for et lavt elevtal og en
lav tildeling.

Bedsted Skole er en skole der kan mere – for flere.


KONSEKVENSER AF LUKNING:
Almenelever: Tab af små læringsfællesskaber og tryghed.

Specialelever: Tab af stabile rammer og svækkede sociale fællesskaber.

Personale: Væsentlig risiko for at miste det tværfaglige samarbejde - både mellem almen
og special samt mellem de to specialafdelinger - der er opbygget over flere år.

Lokalsamfund: Faldende tiltrækningskraft og svækket foreningsliv.


Økonomi: Usikre og potentielt høje omkostninger til bygningsændringer, øget transport
og evt. højere tilskud til fri-/privatskoler. De forventede besparelser kan derfor udeblive.


ALTERNATIV LØSNING – LANDSBYORDNING:
Vi foreslår, at Bedsted Skole udvikles til en landsbyordning, hvor vuggestue/dagpleje,
børnehave, almenskole, SFO og specialtilbud samles under én ledelse.

Fordele ved modellen:
Tryghed: Børnene får en sammenhængende hverdag fra vuggestue/dagpleje til og med
6. årgang.

Stærke fællesskaber: Inkluderende lærings- og fritidsmiljøer, hvor alle børn kan trives.

Effektiv ressourceudnyttelse: Personale og økonomi anvendes bedre og mere bæredygtigt.

Attraktivt lokalområde: Fastholder de nuværende investeringer og kan styrke tilflytningen af børnefamilier.

Udvikling frem for afvikling: Bedsted Skole kan blive pilotprojektet for bæredygtige løsninger i Thisted Kommune.

Vi opfordrer til, at Bedsted Skole:
1. Bevares som helhed.
2. Udvikles til at være Thisted Kommunes første landsbyordning.

Dette vil give Thisted Kommune et fremtidsrettet projekt, der styrker både børn, lokalsamfund og kommune.
Udviklingen af Bedsted Skole til en landsbyordning markerer et vigtigt skridt i Thisted
Kommunes arbejde med innovation på både daginstitutions- og skoleområdet. Projektet
vil ikke alene styrke læring og trivsel for eleverne, men også bidrage til en positiv fortæl\u0002ling om fremtidens skole, som kommer hele kommunen til gavn.

Bedsted Skole er en skole der kan mere – for flere.

Med venlig hilsen
Skolebestyrelsen ved Bedsted Skole

Læs høringssvar og bilag fra skolebestyrelsen.

Tænk på byen!
Tænk på fødekæden!
Tænk nu på Sydthy!
At lukke Bedsted Skole er i vores optik ikke den rigtige vej at gå! Vi er en forening
som i mange år har nydt godt af vores gode samarbejde med skolen. Vi har været i
stand til at rekruttere mange af skolens elever som spillere på vores børne- og
ungdomshold – bl.a. ved at tilbyde afhentning i SFO for de mindste børn, så det er
blevet let for familierne, at børnene går til volleyball. Det er jo reelt set vores
fødekæde, I nu vil tage væk fra os. Hvis ikke vi har en skole i byen, er vi meget
bange for at vores forening kommer til at mangle medlemmer. Vi vil ikke have
samme mulighed for at gøre volleyball tilgængelig for byens børn i samme omfang
som nu, da vi ikke vil kunne tilbyde afhentning i SFO og for nogle familier vil
børnenes ønske om at spille volleyball derfor ikke kunne indfries, da forældre
måske ikke selv kan nå at afhente og aflevere i hallen.
Og det er ikke kun vores børne- og ungdomshold, som bliver ramt. Vi har som klub
i mange år været med på den øverste hylde rent sportsligt, hvor både vores dame- og herrehold pt. spiller i landets næstbedste række og tidligere har spillet med i
landets bedste række – volleyligaen. Det høje sportslige niveau skyldes i høj grad,
at vi gennem mange år har haft en fødekæde af spillere, som har gået på Bedsted
Skole og som har spillet volleyball siden de var små. På vores 1. hold spiller der
således mange spillere, som har spillet volleyball i Bedsted KFUM som børn.
Vores 1. holds spillere er vigtige rollemodeller for skolens børn og dermed for
vores kids- og ungdomsspillere.
Vi opfordrer derfor kommunalbestyrelsen til at bevare Bedsted Skole, og at se på
udviklingen på skolen frem for blot at se på det nuværende elevtal!
Vi håber I vil lytte til de mange borgere, forældre, foreninger og lokale
virksomheder, som ønsker at bevare Bedsted Skole til gavn for både børn,
foreningslivet og byen!
Med venlig hilsen
Bestyrelsen i Bedsted KFUM Volleyball

Niels Rieks Dahlgaard
Næstformand

Til Thisted byråd
Att: Børne- og ungeudvalget


Kære kommunalpolitikere

Jeg ønsker hermed at afgive høringssvar i forbindelse med den foreslåede lukning af Bedsted skole.

Småt er godt!
Eller
Små skoler – store hjerter

Kunne det være Thisted kommunes nye slogan? Vores visioner bør være at skabe en kommune, som unge og børnefamilier vælger til. En kommune, der rummer både store centralskoler og mindre skoler – hvor alle børn, uanset baggrund eller diagnose, kan trives og spejle sig i fællesskabet.

Bedsted skole kunne netop være det valg, der giver mening for børn, som ikke har overskue til en stor skole, men i stedet finder ro og trivsel i mindre rammer.

Bedsted skole er kendt for sin trygge atmosfære. Tætte relationer mellem elever og lærer, samt en høj grad af fællesskab og trivsel. Dette er kvaliteter, som bør bevares.

Bedsted skole spiller en central rolle for hele området omkring Bedsted, det er her unge børnefamilier mødes, det er her venskabet skabes og består. Forældre engagement i lokalsamfundet svækkes når skolen forsvinder som naturligt samlingspunkt.

Tilflytning og erhvervsliv rammes negativt, da en lokal skole ofte er en afgørende faktor for familier, der overvejer at bosætte sig i området.

Jeg vil derfor stærkt opfordre byrådet til at bevare Bedsted skole og i stedet arbejde for at styrke skolens fremtid – eksempelvis gennem tværgående samarbejde, alternative driftsmodeller eller en fornyet udviklingsplan for lokalskolerne i kommunen.
At lukke Bedsted skole vil måske give en kortsigtet økonomisk gevinst, men det vil medføre langsigtede sociale og samfundsmæssige tab, som det vil tage årtier at genopbygge.

Lad os bevare Bedsted skole – for børnenes skyld, for familierne skyld og for hele Thisted kommunes fremtid.

Bedsted skole – en lille skole med en stor betydning for børn, familier og fællesskab.

Venlig hilsen

Pia Madsen – forælder til to elver på Bedsted skole

 

 

Senest opdateret 09-10-2025

Send et høringssvar

Send dit høringssvar til Thisted Kommune

Vi skal have modtaget det senest d. 29.10.2025

Kontakt

Undervisning og dagtilbud
Asylgade 30
7700 Thisted