- Se, den kan skrive, men jeg skal lige spidse den lidt! Seksårige Viktor Vestergaard Kristensen sætter sig på den grønne mælkekasse. Han placerer albuerne på knæene og bevæger kniven fremad – væk fra kroppen – sådan som naturvejleder Thomas Holgaard lige har vist ham, at man skal sidde for at snitteriet med den lille lommekniv foregår forsvarligt.
Viktor og kammeraterne i 0.b. på Hurup Skole har lige snittet deres egne blyanter. Der er sat tykke stifter i dem, og slutteligt er der boret et hul til en snor, så blyanten kan hænge om halsen.
- Jeg synes, det er ret sjovt at snitte, men det var altså også sjovt at køre med bussen herned. Så kunne vi sidde og snakke, og det er spændende at komme andre steder hen, fortæller Viktor begejstret.
6-årige Viktor snitter i træværkstedet hos naturvejleder Thomas Holgaard. Hver klasse besøgte tre værksteder på Doverodde Købmandsgård, hvor SMK, Kulturrummet og Natur- og Fritidsvejledningen i Thisted Kommune i denne uge havde arrangeret "En anderledes skoledag".
Forskellige værksteder
0.klassen fra Hurup er blot én af mange, som denne uge får ”En anderledes Skoledag” i omgivelser væk fra dem, de er vant til. Statens Museum for Kunst (SMK), Kulturrummet og Natur- og Friluftsvejledningen i Thisted Kommune har strikket programmet for de mange elever sammen. Alle kommer under besøget gennem tre ”værksteder” i kategorierne kunst, kultur og natur og det er institutionernes ansatte, der står for undervisningen.
- Med ”En anderledes skoledag” lader vi de dygtige medarbejdere på skolerne og de kompetencer, der er samlet på Købmandsgården i Doverodde, spille sammen. På den måde kan vi lave et både alsidigt og spændende program for rigtigt mange elever, og samtidig efterleve folkeskolelovens intentioner om åben skole samarbejdet. Altså samarbejdet mellem skolerne og aktører uden for skolen. Målet er, at eleverne får nye input og samtidig oplever alt det, som området i Doverodde har at byde på, forklarer Per Overgaard, der er chef for undervisning og dagtilbud i Thisted Kommune.
0.b. i trommeværkstedet, hvor der blev spillet så de fik ømme håndflader.
Kulturrummet er med i år
Den anderledes skoledag er et tilbud til alle 0. til 9. klasser i Thisted Kommunes folkeskoler. Det er tredje gang det afholdes, og som noget nyt er Kulturrummet i år kommet med på programmet. Og det er ikke kun børnene, som får nye oplevelser med hjem fra den anderledes skoledag:
- Som underviser er det også helt utroligt inspirerende at være med eleverne sådan en dag, hvor andre står for undervisningen, og jeg selv kan deltage. Jeg bliver jo inspireret af de instruktører, som står for de forskellige aktiviteter, og det er givende – rent fagligt - at prøve kræfter med andre ting, end dem vi arbejder med hjemme på skolen, så det er virkelig et brugbart initiativ, siger børnehave-klasseleder Gitte Rasmussen, der er med 0. klasserne fra Hurup.
Børnehaveklasseleder Gitte Rasmussen oplever, at det er skønt for både eleverne og hende som underviser, at komme ud og prøve kræfter med andre ting end dem, de normalt laver hjemme på skolen.
Mens vi har snakket, er Viktor og vennerne blevet færdige med deres blyanter, og turen går nu videre fra Thomas Holgaards træværksted til musikskolelærer Jesper Vegeberg Bunks tromme-værksted. Her får de spørgsmålet: Hvad er en rytme? Og så bliver der ellers slået på quinto-, conga- og tumba-trommer, til de små hænder er helt ømme. Bagefter er det tid til at finde madpakkerne frem inden sidste værksted: De skal male abstrakt kunst hos SMK.
- Det er virkeligt dejligt, at vi laver forskellige ting, og jeg synes ikke, det er særligt svært. Det er mest sjovt, lyder konklusionen fra én af dagens begejstrede deltagere i 0.b.
”En anderledes skoledag” finder sted en gang om året, og er et gratis tilbud til skolerne.
Det kræver koncentration at holde en rytme, men 0.b. fik rig mulighed for at øve sig, da var forbi Kulturrummets trommeværksted på den anderledes skoledag i Doverodde.