Der er gode nyheder til Thy og Mors i 'Infrastrukturplan 2035', som regeringen og Folketingets partier netop har præsenteret på et pressemøde.
En årelang kamp for at få udvidet Rute 26 og Rute 34 fra Hanstholm til Herning bliver nu endelig en realitet.
Den nyhed kunne erhvervsminister Simon Kollerup dele i dag, hvor han var på besøg på J Hundahl A/S, der er én af de virksomheder i Thy, der er dybt afhængig af, at der bliver mindre trængsel på ruten, der binder Thy sammen med motorvejsnettet.
- Nu sker det. Endelig er der et bredt forlig, som man ikke skal være bange for, forsvinder ved næste valg. Det kommer til at gøre en kæmpe forskel mange år frem i tiden, lyder det fra Simon Kollerup.
I alt er der afsat 700 millioner kroner til at udvide Rute 26 mellem Hanstholm og Sallingsund. Denne strækning er med i første del af aftalen, og det betyder, at arbejdet allerede kan gå i gang fra 2023.
Derudover er der også sat penge af til at udvide Rute 34 mellem Skive og Haderup i anden del af aftalen, der kan realiseres fra 2031. Til den tid vil hele Thy altså være koblet på motorvejen ved Herning med den nye og udvidede landevej.
Afgørende for erhvervslivet
Det kommer til at få stor betydning for erhvervslivet. Det fortæller Søren Hundahl, der er indehaver af J Hundahl A/S.
- Det virker måske ikke som det store problem, at der er kø og trængsel på landevejsstrækningen, men når du regner ud, hvad det koster i løbet af et år i timeløb, benzin, forsinkelser i leveringer mv., så bliver det til rigtig mange penge. Enhver kilometer, der kan afvikles hurtigere, er penge på bogen, siger han.
Dagens nyhed om, at der nu kommer asfalt til Thy og Mors, har været længe undervejs. I årevis har en komité bestående af kommunalpolitiske, regionalpolitiske og erhvervsmæssige interesser i sagen kæmpet for, at politikerne på Christiansborg skulle se, at der er behov for en udvidelse af Rute 26 og Rute 34.