I kapitel 6 bliver der givet en introduktion til digitale overgreb mod børn og unge. Der redegøres for, hvordan digitale krænkelser defineres, og hvordan de kan håndteres i praksis. Gennem actioncards og anbefalinger bliver der præsenteret en struktureret tilgang til, hvordan digitale overgreb kan forstås, kortlægges og håndteres i en kommunal kontekst.
Definition af digitale overgreb
Definitionen er udviklet af Red Barnet og indgår i Social- og Boligstyrelsens guide til kommunale beredskaber til forebyggelse, opsporing og håndtering af overgreb mod børn og unge. Et digitalt overgreb er en eller flere digitale handlinger rettet mod et barn, hvor en voksen, et andet barn eller en ung udnytter barnet i en grad, der skader eller krænker barnet, f.eks. ved at groome barnet, ved optagelse eller deling af intimt materiale eller ved at afpresse barnet med økonomisk eller seksuelt formål. Digitale overgreb kan bringe barnets udvikling og sundhed i fare, og barnets selvbillede og evne til at indgå tillidsfuldt i relationer kan skades. Digitale overgreb kan begås af fremmede såvel som nære relationer. Barnet ved ofte ikke, hvor mange eller hvem der har været vidne til overgrebet, fordi billedet eller videomaterialet potentielt kan være delt med mange. Digitale overgreb kan også være hybride overgreb og for eksempel starte digitalt og siden blive fysiske seksuelle overgreb eller omvendt. Som udgangspunkt er digitale overgreb omfattet af straffelovens bestemmelser.
Actioncard ved digitale overgreb
Actioncardet skal reducere tvivl og usikkerhed i pressede situationer. Ved at bruge actioncardet sikrer vi en ensartet tilgang i Thisted Kommune til håndtering af digitale overgreb, hvilket mindsker risikoen for, at serviceniveauet og behandlingen af sagen bliver personafhængig.
Uddybende anbefalinger til kortlægning af overgrebet
Når overgrebet kortlægges, kan der være overlap mellem de forskellige steps, og flere af dem kan foregå samtidig. Steps er delt op i actioncardet for overblikkets skyld. For eksempel kan det i nogle situationer give mening at inddrage forældrene (Step 5) allerede ved viden om overgrebet (Step 1), ligesom man typisk vil dokumentere overgrebet (Step 3) mens man afdækker den (Step 2).
Når du som fagperson får viden om et overgreb, er det vigtigt at handle. Der er flere måder, du kan få denne viden på:
• Den unge selv åbner op og fortæller om overgrebet. • Den unges forældre henvender sig til dig som fagperson. • Andre unge, både dem der kender den forurettede og dem der ikke gør, informerer dig.
Hvordan du griber sagen an, afhænger af, hvordan og fra hvem du får viden om hændelsen. Hvis nogle af dine elever fortæller, at de har modtaget krænkende materiale, men ikke kender den eller dem på billederne, kan det være en god idé straks at inddrage SSP-samarbejdet.
Når du får viden om et overgreb, er det vigtigt at handle hurtigt, men uden forhastede konklusioner og beslutninger. Actioncardet fungerer som en vejledning til, hvordan man kan handle som fagperson, når man får viden om en overgreb.
Start med at afdække overgrebet ved at stille konkrete spørgsmål: • Hvad og hvor er det sket? • Hvem og hvor mange er involveret? • Er det en kendt eller ukendt krænker? • Er det begrænset til skolen, eller er der eksterne parter involveret? • Hvordan er det blevet delt, og hvor langt er det nået ud? • Hvad er alderen på den forurettede og krænkeren?
Hvis overgrebet skal anmeldes til politiet (Step 7), er det vigtigt at have så mange beviser som muligt. Hjælp den forurettede og deres forældre med at tage screenshots og gemme billeder, sms’er, chatsamtaler, snaps, videooptagelser og andre relevante korrespondancer. Dette kan også inkludere spor fra hacking. Det er vigtigt at gøre dette, inden digitale beviser slettes. Forældrene eller den forurettede selv skal gemme oplysningerne på deres egne enheder. Fagpersoner, undtagen politiet, bør ikke gemme materiale på egne telefoner eller lignende.
Nogle sager kan involvere mange personer eller hændelser, så det kan være en fordel for fagpersonen at føre logbog og notere hvem, hvad, hvor, tidsangivelser osv.
Når overgrebet er afdækket grundigt, er det nemmere at vurdere hændelsen. Vurder ud fra fakta og undgå formodninger. Inddrag ledelsen eller relevante kolleger, som skolens SSP-kontaktlærer eller SSP-konsulenten fra Undervisning og Dagtilbud. Overvej, om situationen kræver en politianmeldelse, en underretning eller en pædagogisk håndtering. Typisk skelnes mellem to situationer: • En hændelse, hvor billedet/videoen er taget i en uskyldig sammenhæng, som bekræftelse mellem unge, kærester eller ubetænksomhed. • En hændelse, hvor billedet/videoen er taget eller delt med trusler, afpresning, seksuelle overgreb eller hævnmotiver.
Det er op til den forurettede og deres forældre (hvis den forurettede er under 18 år) at beslutte, om der skal ske en politianmeldelse (jf. Step 7).
Inddrag forældrene hurtigst muligt, hvis den forurettede er under 18 år. Kontakt forældrene og hold evt. et møde for at informere dem om hændelsen og dens indflydelse på deres barn. Eleven kan deltage i mødet. • Vær opmærksom på, om eleven er tilbageholdende med at involvere forældrene, og tal med eleven om vigtigheden af forældreinddragelse. • Informér forældrene om, hvad der allerede er gjort, og hvad der vil blive gjort fremadrettet. • Spørg forældrene, hvordan skolen bedst kan støtte deres barn, og kom med forslag til støtte derhjemme. Informér om vejledning fra SSP-konsulenten eller Red Barnets rådgivning. • Lav aftaler om at holde hinanden opdateret om sagen og hvilke informationer, der skal deles. • Hvis de krænkende handlinger politianmeldes, skal forældrene overveje, hvilken støtte de ønsker fra skolen og andre instanser. Informér dem om den støtte, de kan få (jf. Step 7). NB! Hvis overgrebet kræver en underretning til en myndighedsafdeling, overvej hvilken betydning det har for forældresamarbejdet.
Uddybende anbefalinger til behandling af overgrebet Der kan være overlap mellem kortlægning og behandling af overgrebet. Ofte vil man forsøge at stoppe overgrebet løbende, mens man kortlægger omfanget.
Den hurtigste måde at få fjernet digitalt indhold på er ved, at den person, der har lagt det op, sletter det igen. Vær opmærksom på, om indholdet er delt yderligere.Kendt krænker • Hvis krænkeren er kendt og sagen kan håndteres pædagogisk på skolen eller uddannelsesinstitutionen: • Forklar personen og evt. forældrene, hvorfor indholdet er krænkende, og bed personen om at fjerne det. • Bed om bevis for, at indholdet er slettet fra personens enheder og/eller platforme (f.eks. billeder på mobilen eller i cloud-tjenester). • Spørg, hvem og hvor det krænkende indhold ellers er delt, og bed om en liste over de personer, som indholdet er delt med. Hvis sagen kræver en politianmeldelse, skal overgrebet ikke løses pædagogisk, og politiet tager over. Konsulter SSP-kontaktlæreren eller SSP-konsulenten ved tvivl.Ukendt krænker Hvis krænkeren er ukendt, skal du først sikre den nødvendige dokumentation (jf. kortlægningen af overgrebet). Tal med den forurettede eller dem, der har gjort opmærksom på overgrebet, om hvem der kan have udført handlingen. Forsikre dem om støtte gennem hele processen.
Vejled og støt den forurettede og deres forældre i at få slettet det krænkende materiale. Se mere på sletdet.redbarnet.dk . Hvis sagen kræver en politianmeldelse, tager politiet over. Konsulter SSP-samarbejdet ved tvivl.Samarbejde Hvis sagen kan håndteres pædagogisk, samarbejdes der i SSP-regi mellem skolerne i Thisted Kommune for at stoppe den digitale krænkelse. Ved behov for regionalt eller nationalt samarbejde, rådfør dig med SSP-konsulenten. Skab en kultur, hvor anmeldelser af digitale overgreb omtales og fremhæves som en positiv handling. Fagpersonen kan støtte og anbefale en anmeldelse, men det er primært forældrene og/eller den forurettede, der anmelder. Anmeldelsen kan ske ved fysisk fremmøde på politistationen, telefonisk henvendelse til 1-1-4, eller online på politi.dk/it-relaterede-seksualforbrydelser. Fagpersonen bør også anbefale, at den forurettede eller deres forældre undersøger forsikringsdækning for hjælp.Politianmeldelse Drøft om overgrebet skal politianmeldes og bistå i processen. Inddrag evt. SSP-kontaktlæreren eller den lokale SSP-konsulent. En politianmeldelse: • Bekræfter, at der er tale om en lovovertrædelse, og at eleven ikke bør føle skyld eller skam. • Skaber opmærksomhed omkring hændelsen og kan forebygge lignende hændelser. • Kan dog ikke nødvendigvis forhindre fortsat billeddeling. Som udgangspunkt anmelder den forurettede og/eller deres forældre deling af krænkende materiale (Straffelovens §264d Privatliv). Ved blufærdighedskrænkelse (Straffeloven §232) eller videregivelse af børnepornografi (Straffeloven §235) kan skolen anmelde. Konsulter SSP-konsulenten ved tvivl. Hvis forældrene undlader politianmeldelse trods barnets ønsker, eller ved voldsomme og vedvarende digitale overgreb, bør Børne- og Familierådgivningen underrettes. Dette sker, hvis fagpersonen vurderer, at den forurettedes trivsel og udvikling er i fare. Børne- og Familierådgivningen vurderer derefter, om der skal ske en anmeldelse til politiet.Anmeldelse til forsikring Nogle forsikringer dækker udgifter til psykologhjælp. Alternativt kan egen læge kontaktes for henvisning til psykolog. Nogle forsikringer dækker også juridisk bistand i forbindelse med en krænkelse. Center for seksuelle overgreb på Rigshospitalet kan kontaktes for vejledning om psykologhjælp.
Vurder, om den forurettede, deres forældre, krænkeren eller omgivelserne har brug for yderligere hjælp ud over skolens tilbud. Brug SSP-samarbejdet til faglig sparring og hjælp til, hvordan de unge kommer videre efter overgrebet.Hjælp til den forurettede part Hvor påvirket er eleven af hændelsen? Har eleven ændret adfærd? Er der behov for psykologhjælp eller anden eksperthjælp? • Snak med eleven om hændelsen og tag deres følelser alvorligt. • Bebrejd ikke eleven for deres handlinger, f.eks. ved billeddeling. • Anerkend, at indhold på nettet aldrig kan slettes helt, men gør opmærksom på, at der er hjælp at hente. • Forsøg at nedtone en eventuel katastrofestemning og bevare roen hos eleven. • Hjælp eleven med at forlige sig med situationen. • Undersøg, om eleven har en ven/veninde, der kan støtte i processen. Ved afpresning, støt eleven i ikke at give efter. Henvis evt. til Red Barnets hotline ((+45) 3536 5555) for anonym rådgivning og krisehåndtering.
Hjælp til den krænkende part Skolen bør have en kontaktperson, som elever kan henvende sig til, hvis de fortryder at have delt materiale eller bidraget til en krænkelse. Dette kunne være SSP-kontaktlæreren. Sammen med kontaktpersonen kan eleven diskutere hændelsen og det videre forløb. SSP-konsulenten kan kontaktes for rådgivning og vejledning af krænkeren og deres forældre. Hvis overgrebet er sket internt på skolen/institutionen, vurder muligheden for konfliktmægling mellem parterne. Skolens ledelse kan også overveje sanktionsmuligheder.Håndtering af omgivelserne Vurdér, om og i hvilket omfang klassen og andre elever skal orienteres. Dette varierer fra sag til sag. Involver den forurettede og deres forældre i beslutningerne. Overvej, hvad der kan gøres for at forhindre lignende hændelser i fremtiden. Konsulter evt. SSP-konsulenten.Hvis krænker og den forurettede går på samme skole/i samme institution Vurder muligheden for konfliktmægling mellem parterne. Overvej sanktionsmuligheder og om de skal anvendes (ledelsesansvar).Håndtering af pressen Drøft i lederteamet, evt. i samarbejde med SSP-konsulenten, hvordan institutionen håndterer henvendelser fra pressen. Fokusér på at beskytte eleverne. Aftal, hvordan I forholder jer til pressens kommentarer. Informér og involver nærmeste chef. Aftal, hvem der skal udtale sig og hvad der skal siges. Sørg for, at alle parter kender deres muligheder og beføjelser ift. pressen.