Værdigrundlag
Thyværkstedets værdiggrundlag bygger på de 5 ord. Respekt- Engagement- Ansvarlighed- tryghed- kommunikation.
Disse 5 ord er holdt op i 5 relationer.
DEN ENKELTE OG JOBBET-INDBYRDES RELATIONER PERSONALE OG MEDARBEJDER SAMT BORGERE IMELLEM- KOLLEGAER IMELLEM- LEDELSE OG MEDARBEJDERNE- SAMARBEJDSPARTNER (BOSTEDER PÅRØRENDE m.m.)
Respekt
Respekt betyder for os
|
At jeg har respekt for andres beslutninger
At jeg har respekt for andres tid og opgaver
At jeg har respekt for kollegas faglighed og forskellighed
At jeg har respekt for mine opgaver.
At jeg er ydmyg i forhold til opgaver og kollegaer
At jeg har respekt for trufne beslutninger
At jeg behandler andre med værdighed - at jeg er åben i dialog og bidrager til at vi taler ordentlig sammen
At jeg ikke bidrager til sladder og mobning
|
Engagement
Betyder for os
|
At jeg overholder mødetider og være klar til at arbejde
At jeg engagerer mig i jobbet, udviser interesse og er igangsættende
At jeg deltager aktivt i det der sker på Thyværkstedet og påtager mig opgaver
At jeg forholder mig til samfundet, nye tiltag, udvikling og nye strømninger
At jeg er velforberedt til møder
At jeg tager del i gruppens gøremål
At jeg udnytter og udbygger brugernes kompetencer
At jeg giver plads til andres ideer, giver anerkendelse og kan give positiv kritik til andre
At jeg kommunikere ud hvad jeg er god til
|
Ansvarlighed
Betyder for os
|
At jeg er loyal og er tro mod min arbejdsplads
At jeg tager ejerskab
At jeg anerkender Thy-værkstedet som en helhed med fælles mål
At jeg kan tage nødvendige beslutninger
At jeg tager ansvar for egne handlinger
At jeg overholder aftaler
At jeg tilbyder min hjælp (også når møder er slut – oprydning m.v.)
At jeg er realistisk i forhold til opgaver
At jeg holder mig opdateret
Fagligt
At jeg finder det vigtigt at udnytte hinandens kompetencer og give plads til at vi er gode til forskellige ting
|
Tryghed
Det skaber tryghed
|
At jeg kan føle mig velkommen og afholdt
At jeg oplever at vi stoler på hinanden
At jeg bidrager til og oplever ærlighed kollegaer imellem
At jeg oplever og bidrager til tillid
At jeg oplever tydelighed i arbejdet – klart definerede rammer
At jeg bidrager med korrekte informationer og har tillid til at jeg får korrekte informationer
At der er plads til forskellighed og uenighed uden det bliver personligt
At jeg har lov til at sige fra, hvis jeg ikke kan honorere en opgave
|
Kommunikation
I kommunikation vil jeg
|
Være bevidst om egen kommunikationsform
Kommunikere anerkendende og værdsættende.
Undersøge hvad mener du, når du siger det?
Give informationer videre
Have respekt for tavshedspligten
|
Respekt
Respekt betyder for os
|
At vi har en professionel relation til brugerne
At vi ikke begrænser medarbejder, men afprøver evner og samværsrelationer
At vi mener alle medarbejder har ressourcer
At vi har øje for nye muligheder
At vi er en arbejdsplads, hvor alle bidrager
At vi arbejder ud fra at den enkelte skal opleve at bliver respekteret af personale og andre medarbejder
At personalet foregår med de gode eksempler -støtte medarbejderne
At vi vægter hensigtsmæssig adfærd overfor andre højt
At kontaktpersonrollen tages seriøs
|
Engagement
Betyder for os
|
At vi vil den enkelte
At vi vil motivere den enkelte til at bruge sine kompetencer bedst muligt
At vi vil engagere os med en professionel tilgang til den enkelte
At vi vil hjælpe til med at skabe sociale relationer brugerne imellem
At vi laver miljøer, hvor medarbejderne har mulighed for at engagere sig i hinanden
At vi er lyttende overfor medarbejderne
|
Ansvarlighed
Betyder for os
|
At vi tager ansvar for at medarbejdernes trives på Thy-værkstedet
At vi har øje for at medarbejderne ikke overskrider hinandens grænser
At vores fokus er på en god hverdag
At den enkelte får gode oplevelser
At vi har fokus på sikkerhed
At vi har tillid til at medarbejderen gennem ansvar kan høste egne erfaringer
At vi skiller privatliv og arbejde – Thyværkstedet er vores arbejdsplads – fritid uden medarbejder
|
Tryghed
Det skaber tryghed
|
At vi ikke udleverer hinandens adresser og telefonnumre til medarbejder og pårørende.
At vi igennem anerkendelse skaber oplevelsen af at være værdsat
Vi stiller krav ud fra den enkeltes formåen og skaber strukturer i forhold til den enkeltes behov
At den enkelte oplever at personalet er aktive omkring gode/dårlige sociale relationer mellem medarbejderne
At vi skaber en let genkendelig og overskuelig hverdag samt faste rammer for medarbejderne
|
Kommunikation
I kommunikation vil vi
|
Høre, se og forstå den enkelte medarbejder
Være tydelig i kommunikation
Kommunikere værdsættende og respektfuld
Udnytte alle hjælpemidler for at højne kommunikation
Støtte medarbejderne i at kommunikere med hinanden
|
Respekt
Respekt betyder for os
|
At vi siger tingene på rette tid og sted ud fra den anerkendende tilgang.
At vi taler ordentligt sammen
At vi er lyttende og tillidsfuld
At vi skal have lov at sige vores mening uden at blive tromlet ned
At vi tager hensyn til og har respekt for andres beslutninger
At vi anerkender hinandens faglighed og forskellighed
|
Arrangement
Betyder for os
|
At alle kan føle sig velkommen og afholdt
At vi kan stole på hinanden
At der er ærlighed og tillid kollegaer imellem
Vi har tydelighed i arbejdet og har klart definerede rammer
At vi giver korrekte informationer
At der er plads til forskellighed og uenighed uden det bliver personligt
Have lov til at sige fra, hvis man ikke kan honorere en opgave
|
Ansvarlighed
Betyder for os
|
Vi tage ansvar for hinanden og hjælpe hinanden
Alle yder deres bidrag
Man udfører de opgaver, der er aftalt
Man er opmærksom omkring kollegaer der har været udsat for vold eller ulykker
Vi kan stole på hinanden
Vi giver plads til nytænkning
Vi arbejder ud fra ”hvad kan jeg gøre for dig”
Vi søger hjælp, når det er nødvendigt, men er opmærksom på ikke at forstyrre unødigt
|
Tryghed
Det skaber tryghed
|
At vi giver opbakning
At vi er rummelige – kan betro os
At man bliver mødt med respekt for sin personlighed
At vi støtte hinanden – stole på hinanden
At vi udviser ærlighed
At vi bakker op
At vi trækker på samme hammel og arbejder efter samme mål
At vi kan stole på informationer man får er korrekte, så man kan udfør arbejdet
|
Kommunikation
I kommunikation vil vi
|
Tale med hinanden – ikke om hinanden
Udvise åben kommunikation
Udvise tryghed og være lyttende.
Forpligte os til at spørge ind til, hvad mener du, når du siger det
Give klare udmeldinger ud fra en åben og ærlig dialog
|
Respekt
Respekt betyder for os
|
At man respekterer evt. afslag (kursus, arbejdstidstilrettelæggelse, deltagelse i temadage, ferie m.v.) – accepterer ledelsesretten
At man respektere at ledelsen har arbejde, møder, kurser udenfor huset
At medarbejderen får lejlighed til at ytre ønsker også i de tilfælde, hvor ledelsen mener noget andet
At man anderkendes i arbejdet og som menneske
At alle deltager aktivt i møder m.m.
At ledelsen tror på at grupperne på tværs kan lave et samarbejde for at få en hverdag til at hænge sammen.
At der gives anerkendelse af hinandens forskelligheder og ressourcer.
|
Engagement
Betyder for os
|
Alle er til stede og udviser nærvær både mental og fysisk
At der er klare rammer for hvem der gør hvad
Vi er motiverende og lyttende
Vi læser de mails, der kommer fra ledelsen
At der er gensidig interesse og forståelse for hinandens arbejdsopgaver
At ledelsen giver hele beskeder og udmeldinger for at bevare engagementet
At vi prioriterer arbejdsopgaver samt færdiggørelse af samme
Opbakning fra ledelsen i form af at være interesseret, synlig og tilstede i grupperne
Ledelsen viser interesse for medarbejderne og deres arbejde
|
Ansvarlighed
Betyder for os
|
Der er frihed under ansvar
Vi kan tro på og have tillid til hinanden
Man tager sit arbejde seriøst og er sin rolle ansvarlig
Vi kender hinandens forventninger og handler derefter
Aftaler overholdes – hvis ikke – meldes det tilbage i god tid
Den enkelte får information, der er afgørende i forhold til jobbet
At der drages omsorg for personalet
Man bliver lyttet til
Medarbejderne støtter op om beslutninger også i de tilfælde, hvor medarbejderne ikke er 100 % enige
|
Tryghed
Det skaber tryghed
|
Alle ved hvor man har hinanden
At ledelsen engagerer sig i personalets trivsel
At ledelsen anerkender det medarbejderne gør godt (skulderklap)
Der er gensidig forståelse og støtte i det daglige arbejde – ærlighed og anerkendelse giver en tryg hverdag
Der er gensidig information og opbakning omkring arbejdet
Vi er ansvarlige og giver tilbagemelding om hvor langt er man nået i en opgave og når opgaven er afsluttet
Vi overholder aftaler og beslutninger
Det er en selvfølge at gældende love overholdes, også arbejdsmiljøforhold
|
Kommunikation
I kommunikation vil jeg
|
Vil vi sikre at gruppemøderne med ledelsen er struktureret
Lytte, forstå og høre hinanden
Udøve kommunikation som mindsker misforståelser.
Sikre et højt rettidigt informationsniveau
Være ligeværdig, respektfuld og anerkendende og bruge værdsættende kommunikation
Have åben dialog – overvejelser og debat før beslutninger træffes
Plads til humor
|
Respekt
Respekt betyder for os
|
At vi møder hinanden på en respektfuld måde
At der er respekt for forskellighed
At vi anerkender hinandens arbejde
At vi melder tilbage til tiden
At vi kan stole på at der er pakket tasker hver dag
At vi får informationer om nye brugere
|
Arrangement
Betyder for os
|
At vi har en
Vedvarende kommunikation og samarbejde omkring udarbejdelse af handleplaner
At vi samarbejde og er i dialog om brugerne
At vi deltageler i møder
At vi skaber rum for samarbejde og udvikling
At vi er lyttende og forstående
At vi gerne vil efteruddannelse/kurser sammen med personale fra institutionerne
At vi viser vores arbejdsplads frem – julemarked, sommerfest/afslutning, cirkus og lignende arrangementer
|
Ansvarlighed
Betyder for os
|
At vi overholder aftaler og viderebringer informationer (mad, medicin, tøj m.m.)
At det er vigtigt at få videregivet beskeder
At vi følger aftaler – lover ikke mere end vi kan holde
At vi har respekt for tavshedspligten
|
Tryghed
Det skaber tryghed
|
At vi tager alle henvendelser seriøs.
At vi er ansvarlige over-for henvendelser og melder tilbage
At vi er lyttende
At vi giver og får viden og oplysninger om medarbejderne
|
Kommunikation
I kommunikation vil vi
|
Gøre brug af de fælles kommunikationsform der findes
Prioritere kontaktbøger højt
Være professionel i.f.t. videregivelse af oplysninger til andre fagpersoner
Have fokus på forskelle i kommunikation når det er pårørende eller fagpersoner
Være ærlig og troværdig i kommunikation
Være anderkendende og værdsættende dialog.
Besvare alle henvendelser
|