Plejecenter Kristianslyst

På Kristianslyst arbejder vi ud fra den værdige ældrepleje og med mennesket i centrum.

Velkommen til Plejecenter Kristianslyst som er beliggende i Thisted by. Plejecentret har lejligheder til ældre, der ikke kan klare sig i eget hjem. Her finder du information om at bo på Kristianslyst, vores rammer og aktiviteter for centrets beboere og områdets ældre borgere.

Kristianslyst er et alment plejecenter, der henvender sig til voksne og ældre borgere, som har brug for pleje og omsorg døgnet rundt. Her kan du bo som enlig eller I kan bo sammen som par.

Om Kristianslyst Plejecenter

Kristianslyst Plejecenter er et ombygget plejecenter, der blev indviet 20. nov. 1999. Centeret ligger på en stor grund med grønne områder. Der er udsigt til Tingstrup sø samt kolonihaver. Plejecenteret har i alt 40 lejligheder, og vi har store fælles arealer, hvor vi mødes til aktiviteter for centerets beboere og områdets ældre.

Plejecentret er delt op i:

  • Eng og Park. Hver afdeling indeholder 20 lejligheder

Hvordan får jeg bolig på Kristianslyst Plejecenter?

Hvis du ønsker at bo på plejecenter, skal Thisted Kommune visitere dig til en plejebolig. Du kan søge om en plejebolig:

  • Hvis du har et omfattende behov for personlig pleje og støtte, dvs. at du har svært ved at overkomme hverdagens opgaver.
  • Hvis du føler dig utryg og ensom i en grad, der begrænser dig i evnen til at tage vare på dig selv.

For at komme i betragtning til bolig på Kristianslyst Plejecenter skal du eller dine pårørende kontakte Thisted Kommunes Visitation og Hjælpemiddeldepot. I bliver herefter tilbudt et besøg af visitator fra Visitation og Hjælpemiddeldepot, som vil hjælpe jer med at udfylde en ansøgning. Samtidig vil visitator udarbejde en vurdering og beskrivelse af dig i forhold til de ressourcer og udfordringer, som du har. Visitator vil desuden vejlede og oplyse dig om den videre proces.

Se kontakt oplysninger her på siden.

Hverdag på Kristianslyst

Vores aktiviteter

På Kristianslyst vægter vi hverdagen højt. 

Vi forsøger at skabe et trygt og hyggeligt hjem for beboerne, hvor værdighed og livskvalitet er i højsædet. 

Der er forskellige aktiviteter i løbet af ugen, som kan være af varierende karakter. Mandag spilles der som regel bold og om onsdagen er der stole gymnastik. Dette foregår i Oasen som er vores store fælles lokale. 

Der findes en kalender nederst på siden, hvor alle aktiviteter er lagt ind. Ugens aktiviteter kan ligeledes ses på de tavler der hænger i Eng og Park

Vi afholder en hel del større arrangementer og fester her på Kristianslyst. Vi afholder bl.a. Royal Run og Stafet for Livet. Aktiv komiteen er med til at arrangere en masse forskellige fester. Vi holder jule og påskefrokost. Fejrer Sankt Hans og fastelavn. Oktoberfest med fadøl og Tyrolermusik holder vi også. Der arrangeres tur til Bowling centeret og ture ud i det blå med kaffe og kage. I 2022 var vi på ferie i Slettestrand, vi forventer også at komme afsted igen i 2023. 

Udover disse større arrangementer, sker der også en masse forskelligt i dagligdagen. Vi afholder sang og spille eftermiddage. Gå og cykelture, evt. ned i byen efter is. Vi følger de store sportsstævner på TV. Små spontane og hyggelige stunder i Eng og Park, hvor man blot hygger med naboen

Vi ønsker at dine pårørende bliver en del af alt dette. Derfor bliver de altid inviteret med til vores fester og arrangementer. De er også meget velkommen til at være en del af de mindre aktiviteter i hverdagen. 

Aktuelt

Indlæggelse hjemme

På Kristianslyst er vi en del af projektet "Indlæggelse hjemme", der giver nogle af vores beboere mulighed for at blive behandlet på plejecentret i stedet for at skulle flyttes frem og tilbage til sygehuset. 

Du kan læse mere om projektet her:

Mulighed for Indlæggelse hjemme

Information

Vi ønsker, at du falder til her hos os, og at du føler, at det er dit hjem. Vi hjælper gerne med til, at du får skabt et godt hjem, hvor du har mulighed for privatliv, samtidig med, at vi håber, du får et godt fællesskab med de øvrige beboere på Kristianslyst

Vi har udarbejdet velkomst materiale særligt for Kristianslyst, som forhåbentligt vil hjælpe med nogle af de mange spørgsmål, der helt naturligt dukker op i forbindelse med indflytningen. 

Vi ser frem til et godt samarbejde med dig og dine pårørende.

 

Det er visitationen, der visiterer til en bolig hos os.

Inden indflyt er du meget velkommen til at komme og se lejligheden. Tidspunkt aftales med assisterende centerleder på tlf. 40357422. Tag meget gerne dine pårørende med. Denne dag tales der om diverse praktiske ting ang. indflytningen.

 Der tales bl.a. om kost og ernæring - specielle behov til dette.

Orientering om vask af tøj

Dine ressourcer og behov for hjælp

Indretning af din lejlighed.

Diverse hjælpemidler.

Dine ønsker for indflytningen

Rengøring.

Indflytningsdagen. mm 

 

På Kristianslyst er det muligt at koble på internet i fællesarealer. Ønsker du net forbindelse på stuen anbefaler vi du køber dit eget. 

Der tilbydes Boxer TV. Dette bestiller du selv via Boxer. Du skal blot bestille et kort. Kortholderen har vi. Vi har også en antenne vi kan opsætte hvis behovet er der

 

 Du skal være obs på at væggene i lejlighederne er af beton de fleste steder. Loftet i stuelejlighederne er også af beton. På første sal er det gips.

Lamper i loftet tilsluttes med lampestik / prop, som kan købes i byggemarkeder.

 

Frisør: Der er tilknyttet en frisør som kommer fast i huset hver anden uge. Der hænger sedler i afdelingerne, hvor du melder dig på.

Foddame: Vi har ingen fast tilknyttet. 

Økonomi: Som udgangspunkt kan vi ikke være behjælpelig med økonomi. Vi kan heller ikke tage ansvar for kontanter. Der henstilles til at pårørende eller evt økonomisk værge, har dette ansvar. 

 Kørsel: Der er mulighed for at søge om kørsel til læge og andre behandlere. Dette hjælper vi dig gerne med at ansøge om.

Omsorgstandlæge: Har du svært ved at benytte alm tandlæge, er det muligt at ansøge om omsorgstandlæge. Det er visitationen der visiterer til dette. Men sig til, personalet hjælper gerne med dette. Der er et mindre årligt fast beløb

Medicin: Vi hjælper til med at dosere og sikrer, at du får den rette dosis på rette tidspunkt. Vi kan også være behjælpelig med at bestille nyt på apoteket.

Forsikring: Du skal selv tegne en indbo og ansvarsforsikring

Indkøb: Vores kioskvogn har et lille udvalg af søde sager og drikkevarer. Den har også få toiletartikler, der kan købes. Vognen køres rundt i afdelingen en gang om ugen.

Vask af tøj: Vi har fælles vaskeri. Derfor skal der nummer i alt tøj. Disse kan købes hos vaskeriet.

Besøg hos læge og andre undersøgelser, samt aflevering af diverse prøver: Som udgangspunkt tager personalet ikke med dig, hvis du skal til læge/sygehus. Det er en god ide at have en aftale med dine pårørende eller andre, om at de kan hjælpe dig, hvis behovet opstår.

 

 Diverse dokumenter ved indflyt findes under praktiske informationer her på siden

Kristianslyst Plejecenter har 40 lejligheder fordelt i 2 bo enheder; Eng og Park

Lejlighederne er 2-rums lejligheder på 39,4 m2. En lejlighed består af en stue med tekøkken, hvor der køleskab med lille fryser. Der er mulighed for at få opsat en lille kogeplade, hvis dette ønskes. Der er desuden et soveværelse med fire skabe, og et badeværelse med et fast skab. Fra stuen er der adgang til egen terrasse, hvor der er plads til et lille bord og et par havestole. Udenfor lejligheden er der en knagerække samt en lille skoreol.

Fællesarealerne i bo enhederne består af opholdsstue med fjernsyn, åbent anretter køkken og gangarealer.

Lejekontrakt udfærdiges i Teknisk Forvaltning, og indflytningsrapport udfærdiges af plejecentrets pedel.

 Husleje og depositum:

2023 Alment afsnit:

Eng og Park
 

Husleje  5286  
Depositum  14017  

 Indretning:

 

Det er dit hjem: Målet er, at Plejecenter Kristianslyst skal være et trygt, varmt og aktivt sted at bo og besøge. Beboerne er ekspert i eget liv, og denne viden inddrager vi som ansatte, så du så vidt muligt har medindflydelse på din hverdag. Vi hjælper med til, at du får skabt et hjem, hvor du både har mulighed for privatliv og samtidig kan være en del af fællesskabet med de øvrige beboere.

Du holder dig aktiv: Personalet på Kristianslyst hjælper dig med så vidt muligt at opretholde din fysiske og psykiske formåen og om muligt forbedre den. Det betyder, at vi støtter dig, hvor du har brug for det, og at du gør det, som du selv kan og har kræfter til. Vi forventer, at du som beboer deltager i hverdagens praktiske opgaver i det omfang du kan. 

Rengøring: Toilet og håndvask aftørres dagligt, og evt. spild tørres op. Der foretages rengøring af lejligheden hver 2. uge. Hovedrengøring varetager vi ikke. Ligeledes gør vi ikke rent og rydder op efter gæster. Dette forventer vi til de selv klarer.

Måltider: Ønsker du at afbestille et måltid skal det gøres senes dagen før kl. 12

Døgnrytmen på Kristianslyst

Kl.: 07.00: Vagtskifte

Kl.: 07.30 - 11.30: Morgenmad, pleje/omsorg, aktiviteter, stjernestunder.

Kl.: 11.15 - 12.30: Middagsstund - frokost, der serveres varmt mad.

Kl.: 12.30 - ?: Middagshvil.

Kl.: 14.30 - 17.00: Eftermiddagskaffe og samvær.

Kl.: 17.30 - 18.30: Aftensmaden - smørrebrød og evt. en lille lun ret og samvær.

Kl.: ? - 23.00: Godnat.

Kl.: 23.00: Vagtskifte

Når du har fødselsdag

Når du har fødselsdag, fejrer vi dagen med udgangspunkt i dine ønsker.

Vi hejser flaget og vil gerne hygge om dig. Der er mulighed for at ønske menuen til middag samt brød og kage til afdelingens eftermiddagskaffe. Hvis du har specielle ønsker for dagen, vil vi forsøge at imødekomme dem.

Ved runde dage og lignende er du hjertelig velkommen til sammen med dine pårørende at benytte lokale, hvis familien vil fejre dig, og lokalet er ledigt. I skal selv dække bord, vaske op og rydde op efter jer. Der er mulighed for at købe kaffe og brød eller mad til gæsterne. Dette aftales med køkkenet i god tid. Ønskes der et lokale skal teamleder kontaktes.

Sådan fejrer vi højtiderne 

Højtider er en del af livet på Kristianslyst og fejres på "hjemlig" vis. Hvis du ønsker at fejre højtiden sammen med dine pårørende, er det muligt at bestille mad via køkkenet, når det aftales i god tid.

Hvis du planlægger en tur hjem til familie eller venner i højtiden, hjælper personalet gerne med at arrangere det.

Personalet pynter op i fællesområderne til højtider. Hvis du ønsker at pynte op i din egen lejlighed, kan dine pårørende hjælpe dig med det, ligesom de også hjælper dig med at tage pynten ned igen.

Målsætning

  • Kristianslyst er stedet hvor det enkelte menneske er enestående.
  • Vi vil udvikle det tværfaglige samarbejde gennem dialog.
  • Åbenhed, tillid og respekt vægtes højt.
  • Vækst og positivt livssyn gør Kristianslyst til et godt sted for alle at være. 

Thisted Kommunes kvalitetsstandard "Det gode hverdagsliv"

Plejecenter Kristianslyst arbejder ud fra kvalitetsstandarden for Sundhed - og ældreområdet i Thisted Kommune. Se kvalitetsstandarden "Det gode hverdagsliv", ved at klikke på linket: 
Kvalitetsstandarder 2022

Tilsyn med plejecenteret

Ifølge lovgivningen får Plejecenter Kristianslyst løbende forskellige former for tilsyn, og vi skal offentliggøre rapporterne her på hjemmesiden:

Uanmeldt kommunalt tilsyn

Det er et privat der udfører tilsynet på vegne af kommunen

Tilsynsrapport Kristianslyst Plejecenter. Uanmeldt kommunalt tilsyn 2023.pdf

 Tilsynsrapport Kristianslyst Plejecenter Uanmeldt kommunalt tilsyn 2022.pdf

Tilsyn fra Arbejdstilsynet

Hoveddokument-DA-Digital Besøgsrapport.pdf

Der udover kan plejecentret få anmelde og uanmeldte tilsyn fra:

  • Arbejdstilsynet
  • Fødevarestyrelsen

Du kan læse mere om tilsynene på Thisted Kommunes hjemmeside

Kontrolrapport fra Fødevarestyrelsen

https://www.findsmiley.dk/27489

På Kristianslyst vægter vi samarbejdet med de pårørende meget højt.

Vi ønsker, at dine pårørende skal føle sig velkommen og synes det er rart at besøge dig på Kristianslyst. Det er dit hjem, så det er selvfølgelig dig, der bestemmer, hvem du ønsker besøg af og på hvilket tidspunkt.

Dine pårørende er meget velkommen til at overnatte. Vi har en weekendseng vi kan stille til rådighed. De er også velkommen til at spise med eller blot købe en kop kaffe.

Til alle de fester og arrangementer vi holder, er du meget velkomme til at inviterer dine pårørende med. Der bliver hængt sedler med yderligere info op på tavlerne, når en begivenhed nærmer sig

Dine pårørende kan gennem Bruger- Pårørenderådet være med til at sætte retningen for hverdagen på Kristianslyst. Se mere ang. dette andet sted på siden.

Dine pårørende kan også have stor betydning for dig i din hverdag. Det er dem der evt. hjælper dig med diverse praktiske gøremål. Derfor er vores ønske at have en tæt kontakt med dem. Vi vil meget gerne i dialog om stort og småt og godt og evt. mindre godt. Ved tæt dialog, kan det gode samarbejde styrkes og bevares.

Du har en kontaktperson i afdelingen, som er den der varetager dine interesser og behov. Det er også din kontaktperson dine pårørende kan have den tætte kontakt med. Du og dine pårørende er også altid velkommen til at kontakte Teamlederen, som er den, der har det daglige ansvar.

Bruger-/ pårørenderådet

Bruger-/pårørenderåd er et samarbejdsforum mellem beboere, pårørende og plejecentret. Formålet med rådet er at sikre gensidig information og styrke dialogen. Rådet repræsenterer beboernes interesser og inddrages derfor i eksempelvis retningslinjer for blandt andet:

  • den daglige pleje- og omsorgsindsats
  • centrets døgnrytme, aktivitetsniveau og arbejdsrutiner
  • samspil og kommunikation mellem personale og bruger/pårørende
  • information til brugere/pårørende

Bruger-/pårørenderådet arbejder indenfor de givne økonomiske rammer og respekterer overordnede målsætninger og værdigrundlag og servicedeklarationen på ældreområdet. Rådet afholder som minimum 4 årlige møder.

Formand for bruger-/pårørenderådet på Kristianslyst Plejecenter: Lise Knudsen

Aktivkomité

I Thisted Kommune er der tilknyttet en Aktivkomité på hvert plejecenter. Aktivkomitéens opgave er i samarbejde med plejecentrets ledelse, personale og beboere at tilbyde, iværksætte og forestå aktiviteter for plejecentrets beboere og lokalområdets ældre borgere over 60 år. Aktivkomitéen består af frivillige, der vælges for en to-årig periode. Thisted Kommune giver årligt et tilskud til Aktivkomitéen til aktiviteter.

Formand for Aktivkomitéen ved Kristianslyst Plejecenter: Elise Hove

 På  Kristianslyst Plejecenter har vi mange frivillige, som hjælper til med forskellige slags opgaver:

  • Spille eftermiddage
  • Hjælpe til ved fester og arrangementer
  • Cykel og gåture med beboerne
  • Socialt samvær med en eller flere beboere
  • Små praktiske gøremål
  • Højtlæsning mm.

De frivillige er tilknyttet Aktivkomitéen og samarbejder med vores personale om at skabe gode oplevelser for vores beboere.

En frivillig skriver:

Ud over Aktivgruppen er vi nogle frivillige som forsøger at lave noget sammen med beboerne. Vi forsøger hen over vinteren at lave en spilleeftermiddag med sang og kaffe.

Om sommeren når vejret er til det, er der nogle der cykler med de beboere der gerne vil - vi låner Ældresagens cykler. Det var en stor succes sidste sommer

Vi hjælper også gerne til når der er busture, bowling og feriekoloni

En gang om ugen køres der rundt med en lille salgsvogn.

Vi kan sagtens bruge nogle flere hænder til andre ting

Som frivillig møder vi altid personale der byder os velkommen og ser værdien i den ro og tid den frivillige altid har

Hvis du har lyst til at være frivillig hos os, så er du meget velkommen til at kontakte os og høre mere. Ring gerne på 99 17 39 40

Døden er en naturlig ting, men når nogen dør, så er det alligevel en hård belastning for de pårørende.

Vi anbefaler, at du sammen med dine pårørende tager en snak om dine ønsker for den sidste tid. Det kan være et svært emne, men vi oplever det faktisk positivt, at der tales om emnet, mens du har mulighed for at deltage aktivt og kan komme med dine ønsker. Min sidste vilje, som er et lille hæfte fra Bedemanden, kan fåes ved henvendelse til personalet

Det kan være svært at overskue de praktiske detaljer, samtidig med at man på det følelsesmæssige er ramt.

Vi på Kristianslyst vil meget gerne være behjælpelige med at besvare diverse spørgsmål i det omfang vi kan.

Nedenunder er samlet svar på nogle af de spørgsmål vi ofte bliver stillet.

Når døden er indtrådt tilbyder vi, at familien kan have en stund alene med den afdøde. Vi tilbyder at klæde den afdøde pænt på i det tøj, familien ønsker.
Familien kan være tilstede eller deltage i det praktiske arbejde efter ønske.
Vi kontakter læge/vagtlæge for aftale om ligsyn.

Vi anbefaler at kontakte en bedemand som kan være behjælpelig med alt det praktiske omkring begravelse / bisættelse

- Opsigelse af lejligheden klares administrativt herfra. Her gælder lejelovens regler om betaling måneden ud + en måned mere. Såfremt lejligheden udlejes tidligere afsluttes betalingen. Det tilstræbes dog at udleje hurtigst muligt. Så oftest går der 14 dage til 1 måned efter, at lejligheden er tømt, til den igen er udlejet.

- Syn af lejlighed. Der aftales tidspunkt med pedellen for, hvornår lejligheden kan synes. Lejligheden gøres i stand, og denne udgift fratrækkes i det betalte indskud.
Det resterende indskud vil komme til udbetaling. Med hensyn til varme vil den endelige afregning først kunne finde sted i forbindelse med opgørelse af det årlige varmeregnskab. Beregningen foretages af Teknisk forvaltning.

Boet og lejligheden:
Når en beboer dør, må der som udgangspunkt ikke fjernes noget fra stuen, stuen skal være aflåst. Den enkelteste metode er, at boet udleveres til nærmeste efterladte og/ eller privat skifte. Dette sker ofte efter personlig henvendelse til Skifteretten, Dommerkontoret, tlf. 99 68 54 00.
Familien kan så rydde lejligheden - samt foretage fornødne afmeldinger af TV - telefon - avis m.v. samt omadressere post fra bank og andre relevante steder.

Øvrige spørgsmål og praktisk plan aftales med Teamleder. Tlf. 40357422

Alternativet er, at boet lukkes af Skifteretten, hvilket betyder, at ingen må have adgang til lejligheden i den tid Skifteretten arbejder. Der kan indimellem dog laves aftale med Skifteretten om, at boet opmagasineres på én af de pårørendes økonomi og ansvar. Dette sparer lejeudgift for boet.

Hvis der er behov for at afhente effekter eller rydde lejligheden inden skifteretserklæringen er udfærdiget, skal følgende procedure følges:
I henhold til skifterettens erklæring om rydning af plejebolig, kan hele eller dele af boet ryddes eller flyttes til opbevaring, når erklæringen er udfyldt af pårørende - de pårørende skal alle være enige og underskrive erklæring. Ved kun én pårørende, skriver personalet under som vidne på, at boet er tømt helt
eller delvist. Personalet skal være tilstede ved udfyldelse af erklæringen.

Ansatte på Kristianslyst

På Kristianslyst er der ca. 60 medarbejdere foruden elever, vikarer og afløsere. Kristianslyst faglige kompetencer spænder vidt, og med fælles mål og udnyttelse af hinandens ressourcer, opnår vi et godt og tværfagligt samarbejde til glæde for beboere, pårørende og personale.

De ansatte på Kristianslyst omfatter følgende personalegrupper:

Administration og ledelse: Leder, sekretær og teamleder.

Pleje og aktivitet: Sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter, social- og sundhedshjælpere, sygehjælpere. Derudover har vi social- og sundhedselever og sygeplejestuderende.

Køkken, rengøring og pedel: Rengøringstekniker, husassistent, ernæringsassistent og servicemedarbejder.

Motionsrum:

Ansatte på Plejecenter Kristianslyst har adgang til vores motionsrum, når det ikke benyttes af beboerne.

Faste stillinger

Alle faste stillinger på Kristianslyst Plejecenter bliver altid slået op på Thisted Kommunes hjemmeside via kommunens elektroniske rekrutteringssystem. Er du interesseret i at arbejde hos os, skal du derfor sende en ansøgning, når stillingerne bliver annonceret på kommunens hjemmeside. Vi foretrækker faguddannet personale i vores faste stillinger.

Se mere om ledige stillinger på Thisted kommunes hjemmeside, hvor du også kan oprette en jobagent: (Ledige stillinger Thisted Kommune

Vil du være ufaglært afløser i en periode?

I kortere eller længere perioder har vi ofte behov for ufaglærte afløsere på Kristianslyst Plejecenter. Hvis du har lyst til at få erfaringer inden for ældre, pleje og omsorg, er der gode muligheder for et midlertidigt job.

Send din ansøgning med dit CV og kontakt oplysninger, så kontakter vi dig, når vi får behov for din hjælp.

 

kristianslyst@thisted.dk

SOSU-elev eller sygeplejestuderende hos Kristianslyst Plejecenter

Uddannelsesmæssigt består medarbejdergruppen hovedsageligt af social- og sundhedshjælpere, social- og sundhedsassistenter og sygeplejersker. Desuden fungerer vi som et uddannelsessted for sygeplejestuderende og elever indenfor sundhedsfagene.

Vores oplæringsvejledere er erfarne og faglærte medarbejdere, som har gennemgået vejlederuddannelsen. På Kristianslyst Plejecenter har vi stort fokus på at tilbyde et trygt læringsmiljø, hvor alle kan få et udviklende og godt forløb.

Se mere her om at være SOSU-elev eller sygeplejestuderende i Thisted Kommune: (link til uddannelse af personale)

Senest opdateret 15-01-2024
Kontaktinfo

Plejecenter Kristianslyst

Nørrealle 53
7700 Thisted

Tlf.: 99 17 39 40

E-mail: kristianslyst@thisted.dk

Plejecenterleder

Lise Knudsen
Tlf.: 99 17 39 42

Aktivitetsmedarbejder:

Tlf. 24 27 65 47


Telefontid mandag-fredag kl. 8-15

 Ean-nr.: 5790000381234

Kontaktinfo

Visitation og hjælpemiddeldepot
Industrivej 5
7700 Thisted

Kontaktinfo

Om leje af plejebolig
Teknisk Forvaltning
Telefontid: mandag-fredag kl. 8-15 – torsdag til kl. 17
Strategi

Frit Ældreliv

Læs mere om Thisted Kommunes strategi "Frit Ældreliv".

Læs mere

Magasin til 65+

Læs Gnisten

Thisted Kommune udgiver et magasin for alle seniorer fra 65 år +. Du finder den seneste udgivelse her.

Gnisten

Demokrati og indflydelse

Ældrerådets arbejde

Følg med i Ældre- og Seniorrådets arbejde for gode forhold for seniorer i Thy.

Læs mere