Sikker post

Du kan sende sikker post til Thisted Kommune på to måder. Enten ved at bruge ”Post” på borger.dk og NemID, eller ved at underskrive og kryptere e-mail med digital signatur.

Underskrift med digital signatur

Hvis du har installeret en digital signatur på din computer, kan du bruge den til at sende sikker post til Thisted Kommune. Det gør du ved at signere og kryptere en e-mail ved hjælp af din digitale signatur.

Sikker post til Thisted Kommune skal sendes til adressen sikkerpost@thisted.dk

Hvis du vil sende fortrolige eller følsomme oplysninger til Thisted Kommune pr. e-mail, bør du benytte sikker-post funktionen, men det kræver, at du selv har bestilt og installeret en digital signatur på din pc.

Sådan bestiller du din egen digitale signatur

Du kan bestille din digitale signatur på www.nemid.nu

Samme sted finder du en vejledning og hjælp til installationen og øvrige spørgsmål.

En e-mail, som signeres (sendes med digital signatur) og som også krypteres, kaldes en sikker e-mail.

Signeret
Hvis du vælger kun at sende e-mailen signeret, betyder det, at modtageren kan være sikker på, at den er sendt fra netop dig, og at den ikke er ændret undervejs, men da den ikke er krypteret, kan den været læst af uvedkommende på vejen fra dig til modtageren.

Signeret og krypteret

Hvis du vælger at sende e-mailen både signeret og krypteret er der også sikkerhed for, at den ikke har været læst af uvedkommende.

Fortrolige eller følsomme oplysninger skal altid sendes signeret og krypteret.

Du skal være opmærksom på, at e-mailens emnefelt ikke bliver krypteret, og du skal derfor kun skrive fortrolige eller følsomme oplysninger i selve e-mailen.

For at kunne sende en krypteret e-mail, skal du have Thisted Kommunes digitale signatur/offentlige nøgle tilføjet til dit mailprogram.
Installer kontaktperson med certifikat i Outlook/Outlook Express  (vCard).
Hent et certifikat til andre postprogrammer  (PEM encoder).

For nærmere vejledning i hvorledes du signerer og krypterer e-mail med din digitale signatur henvises til vejledningen for dit postprogram.

I Thisted Kommune modtages al sikker post i en postkasse, der administreres af Ledelsessekretariatet. De sørger for at e-mail, der er modtaget som sikker post, sendes videre til den rette modtager. Hvis den sikre post er til en bestemt sagsbehandler, kan dennes navne skrives i emnefeltet.

E-mail der modtages uden signering besvares ikke elektronisk, hvis der er tale om følsomme oplysninger.

Sikker besked

Du kan også vælge at sende en sikker besked til Thisted Kommune.

For at bruge den løsning skal du have installeret en digital signatur som beskrevet ovenfor.
Forskellen på løsningerne er, at du med sikker besked ikke behøver at installere Thisted Kommunes offentlige nøgle på din pc, og at den kan anvendes hvis du har en webmail (hotmail, g-mail og lignende).

Vejledning i at sende en sikker besked (åbner i et nyt vindue)

Kontaktinfo

Center for IT og Digitalisering
Asylgade 30
7700 Thisted
Telefon: 99 17 17 17
it@thisted.dk

Åbningstider:

Mandag -
onsdag
 08.00 - 15.00

Torsdag
 
 08.00 - 17.00

Fredag

 08.00 - 14.00